Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

ERK Automobielen: Verdwenen techniek

De restauratie en onderhoud van vooroorlogse auto’s - Bugatti, Delahaye, Hispano Suiza, Voisin - vereisen een specifieke kennis en manier van werken. Onderdelen zijn er nog nauwelijks en veel van de techniek bestaat niet meer. Zulke auto’s rijdend maken én houden vraagt dan ook om een speciaal slag mens. Erik Vandalon van ERK Automobielen is er zo een.

Op een saai industrieterrein onder de rook van Vliegveld Zestienhoven bevindt zich het pand van ERK Automobielen. Niets verraadt dat hier ergens achter een eenvoudige deur tal van exclusieve, vooral vooroorlogse auto’s wachten om onder handen genomen te worden. Om een idee te geven: tijdens ons bezoek stonden in de werkplaats een Bugatti type 57C Stelvio, een Bugatti type 57C Atalante, een Delahaye 135M en een Lancia Lambda. Niet de minste dus. Dít is het domein van de aimabele Erik Vandalon. “Ik houd heel erg van pionieren, van dingen uitzoeken die niet bekend zijn. Problemen waar in eerste instantie geen oplossing voor lijkt te zijn vind ik het mooist. Daarom past het werken aan vooroorlogse auto’s bij mij. Neem deze Bugatti. Hij komt uit Australië en staat hier om hem goed rijdend en op Nederlands kenteken te krijgen. Een prachtige auto, maar er was iets mis met de versnellingsbak. Die ging veel te zwaar en schoot telkens uit zijn vierde versnelling. Niemand wist waar het probleem vandaan kwam en eerlijk gezegd had ik in eerste instantie ook geen idee. De enige oplossing is dan alles uit elkaar halen en stap voor stap weer opbouwen, totdat je de fout tegenkomt. Hier bleek het probleem uiteindelijk dat het nieuw gegoten huis een afwijkende maat had ten opzichte van het origineel, waardoor de tandwielen niet goed in elkaar grepen. Nu schakelt hij weer zoals het moet.”

Van PTT naar Delahaye

“Hoe het allemaal begonnen is? Poe, dan moet ik even heel goed nadenken”, zegt Erik lachend. “Ik heb eigenlijk altijd tussen de auto’s gezeten, als kind al. Mijn vader was procuratiehouder voor de Ford-dealer in Blijdorp, dus het ging bij ons vaak over auto’s en dan natuurlijk vooral over Ford. Toen ik zestien was hield ik me veel met brommers bezig. Eigenlijk is daar mijn liefde voor techniek ontstaan. Sleutelen en ze zo proberen sneller te maken, dat lag me wel. Mede daarom ben ik Werktuigbouwkunde en Motorvoertuigentechniek gaan doen op de MTS in Den Haag. En toen ik eenmaal mijn rijbewijs had kwamen de auto’s. Ik herinner me nog een Opel Kadett, mijn eerste auto, en een Mercedes-Benz 280 S die een vriend van zijn opa had gekregen en waarmee we met vakantie wilden gaan. Ik kocht ook geregeld goedkope auto’s, knapte ze op en verkocht ze dan weer door. Omdat ik geen werkplaats had gebeurde alles gewoon op straat. Je zou verwachten dat ik na de MTS in een garage terecht zou komen, maar op de een of andere manier had ik daar toen geen zin in. In plaats daarvan kwam ik bij de PTT terecht, waar ik netwerken aanlegde, tot ik zo’n zestien jaar geleden op straat werd gezet.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 7/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.