Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

Een gedachte, twee zielen: Toyota Land Cruiser versus Land Rover Defender

Britten koesteren hun glorieuze verleden en dus hoeven  we hier niet nog eens uit te wijden over de (ontstaans-)geschiedenis van de Land Rover Defender. Minder bekend  is het feit dat de ‘jeep’ van Toyota min of meer parallel aan de Defender werd ontwikkeld en nu zijn zeventigste  verjaardag viert. En dus was het volgens Thomas Bangma  de hoogste tijd de auto’s naast elkaar te zetten.

De Land Cruiser werd in 1951 (trigger: de Koreaanse oorlog) als utiliteitsvoertuig aan den volke getoond door Toyota-testrijder Ichiro Taira, die er een heel eind de Mount Fuji mee op reed. De Nationale Politie was onder de indruk en bestelde meteen bijna 300 stuks. Twee jaar later pas kwam de serieproductie van de auto op gang en nóg een jaar later ging de Japanse 4x4 officieel Land Cruiser heten. Tot op de dag van vandaag een perfecte naam voor de onverwoestbare/ onoverwinnelijke terreinwagen, die dit jaar leverbaar zal zijn in een ‘70th Anniversary Edition’ (met donker chroom, donkere achterlichten en de onvermijdelijke jubileumbadge).

Voor het leven

We komen zo op de Defender, maar eerst verdiepen we ons even in zijn Japanse evenknie. Meteen als je met die mooie ouderwetse klokkenwinkel voor je neus in een Land Cruiser wegrijdt, voelt het zo vertrouwd als de stamkroeg waar je al dertig jaar één keer per maand met je ouwe trouwe vrienden ‘vergadert’. Omdat het een heerlijk ‘ouderwetse’ auto is. Maar er is nóg iets aan de hand; een Land Cruiser heeft iets geruststellends. Je weet dat zo’n ding nooit stuk gaat, dat hij overal gedecideerd doorheen dendert of desnoods geheel ‘zen’ zwoegt en dat hij je altijd trouw blijft. Een Land Cruiser  koop je voor het leven. En ook voor een leven in zware omstandigheden. Niet in de laatste plaats vanwege de absoluut perfecte airconditioning. Daarom worden ze ook graag door diverse NGO’s ingezet; rijdend in een Land Cruiser met die bedaarde (maar niet bejaarde!) 2,8 liter dieselmotor in het vooronder begrijp je heel goed dat - om maar iets te noemen - ambassadepersoneel in Afghanistan ‘zakelijke’ ritten bij voorkeur per Land Cruiser ondernam. Een organisatie als IS weet deze Toyota’s overigens ook op waarde te schatten. Dat is dan weer iets minder geruststellend, vanwege de wetenschap dat die club er óók nog jaren plezier van zal hebben.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

 

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.