Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

De Lancia Lambda van Anthony Fokker

Een Lancia Lambda is op zich al bijzonder. Zo vooruitstrevend als de auto was, vormt hij een van de hoogtepunten uit de geschiedenis van het Italiaanse merk. Maar als de Lambda in kwestie ook nog eens de persoonlijke auto van Anthony Fokker was en een van de meest historische gebeurtenissen uit zijn era meemaakte, wordt het verhaal wel heel speciaal.

Vrijdag 20 mei 1927. Op een regenachtige, vroege ochtend heeft een grote groep mensen zich verzameld langs de brede grasstrook van het Roosevelt Field, een vliegveld op Long Island in New York. Zij waren daar bijeen om getuige te zijn van het vertrek van piloot Charles Lindbergh, in zijn poging om als eerste non-stop naar Parijs te vliegen en daarmee de begeerde Orteig Prize binnen te halen. Zijn vliegtuig, The Spirit of St. Louis, was tot de nok toe gevuld met brandstof voor de meer dan 3.000 kilometer lange vlucht. De motor werd gestart en langzaam maar zeker begon het vliegtuig, gemaakt door de Ryan Aircraft Company, vaart te maken. Maar de extra brandstofkilo’s en het modderige grasveld maakten opstijgen lastig. De startbaan werd met rasse schreden korter. Met een állerlaatste krachtsinspanning wist Lindbergh nog maar nét op tijd op te stijgen, daarbij op een haar na een aantal telefoonkabels missend. Aan het einde van die landingsbaan reed de Lancia Lambda uit dit verhaal, bestuurd door de Nederlandse piloot en vliegtuigbouwer Anthony Fokker. Hij had zijn auto gevuld met brandblussers en stond klaar om in te grijpen mocht er iets fout gaan. Met gemengde gevoelens zag Fokker vanuit zijn auto Lindbergh aan de horizon verdwijnen. Enerzijds blij dat het vliegtuig veilig was opgestegen, anderzijds toch ook wat teleurgesteld, want ook Fokker had de Orteig Prize graag willen winnen. Dat kon hij nu wel vergeten.

Wonderkind

Maar hoe kwam de Hollandse Anthony daar met zijn Lancia op dat modderige veld in Amerika terecht? Anton Herman Gerard Fokker werd op 6 april 1890 geboren in het provinciestadje Blitar op Oost-Java. Zijn vader was eigenaar van een koffieplantage en behoorde tot de rijke bovenlaag van de koloniale Nederlanders. Om te zorgen voor een degelijke Hollandse opvoeding en scholing besloten zijn ouders toen Anthony vier jaar oud was, terug te keren naar Nederland en zich te vestigen in Haarlem. Maar hoe hoopvol de plannen van zijn ouders ook waren, Anthony bleek totaal niet geschikt voor het strikte regime van de toenmalige scholen. Zoals hij zelf later memoreerde: ‘De lessen waren saai; de onderwijzers vond ik idioten’. Veel liever sloot hij zich op in de zolder van hun riante huis aan de Kleine Houtweg, om dingen te knutselen. Ook later in dienst wilde het maar niet vlotten met de rebelse jongeman. In plaats van een vak te leren of te gaan werken, droomde hij van het romantische leven van de toen volkomen nieuwe wereld van de luchtvaart. Toen de kans zich aanbood een opleiding ‘luchtvaartkunde’ te doen aan de Erste Deutsche Automobil-Fachschule in Mainz, greep hij die met beide handen aan. In verbazingwekkend korte tijd resulteerde dit in de bouw van zijn iconische eerste vliegtuig, ‘de Spin’ en, niet veel later, in het behalen van zijn vliegbrevet. Het begin van een lange carrière als vliegenier en vliegtuigbouwer ging van start.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.