Klassiekertrends: de nieuwe corrosie
De kans bestaat dat met name jongere klassiekers binnenkort niet meer kunnen rijden. Niet vanwege allerlei milieuzones en andere verboden en inperkingen, maar omdat ze technisch niet meer te restaureren zijn.
Het zou zomaar kunnen dat uw kleinkinderen niet meedoen aan de Nationale Oldtimerdag Lelystad in 2070 omdat uw vijftig jaar oude, door hen geërfde Opel Mokka niet meer rijvaardig is. Nu zullen sommigen daar niet om treuren, maar mochten uw nazaten toevallig fijne herinneringen hebben aan uw Opel, dan is het toch vervelend als hij is verworden tot statisch object en dat de enige optie is om hem op een trailer naar Lelystad te brengen. De kleinkinders zijn veroordeeld tot weemoed en jaloezie als die dan ruim honderd jaar oude Kadett wél op eigen kracht voorbijrijdt, een auto waarvan uw vader, hun overgrootvader, er ook nog een bezat. Of, oh schaamte, als er een Laubfrosch van liefst honderdvijftig jaar oud op het evenement rond tuft.
Vermoedelijk kan iedereen wel bedenken waarom. Inmiddels zijn auto’s rijdende smartphones geworden en dat is niet meer voorbehouden aan duurdere modellen. Herstel en conservering van elektronica is lastig, daarom kon het behoud in rijdende staat van de meest recente generaties auto’s wel eens een nijpend probleem worden.
Lees verder
Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 5/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).
Beeld: unsplash.com
Volg ons

Meest recente berichten
- Terechte trots: Lancia Lambda Torpedo Ballon (1922) in Louwman Museum
- Lightyear volgens GhatGPT
- Alfa Romeo Tonale Veloce versus Honda Civic E-HEV Sport: muurbloemen die meer verdienen
- Opel-topman Florian Huettl: “We werken aan een elektrisch aangedreven vlaggenschip”
- Jeep Wrangler volgens Sam’s garage