Overslaan en ga direct naar de inhoud
Socials

FERRARI 250 SHORT WHEEL BASE BERLINETTA: DARWIN’S FERRARI

250 Short Wheelbase Berlinetta is één van ‘s werelds meest besproken Granturismo’s. Dat zit hem niet zozeer in het beperkte productieaantal zoals tussen 1959 en 1962 gebouwd, maar meer door wat er daarna gebeurde. Het niet accepteren van eindigheid. En daardoor de ultieme daad. De auto in dit verhaal en zijn eigenaar zijn er het bewijs van.

Eind jaren vijftig was de wereldoorlog naar de achtergrond verdrongen en het was het groei, bloei en stijgende welvaart dat de klok sloeg. Industrieën waren van oorlogsproductie naar civiele productie overgestapt, met de autosport als één van de uithangborden daarvan. En internationale verbroedering als neveneffect. Er werd geracet als gekken op veelal voormalige oorlogsvliegvelden. En wel door daredevils die tijdens diezelfde oorlog gewend waren geweest de dood in de ogen te kijken. Al of niet als gevechtsvliegers.

Puur sportgebruik

De Ferrari 250 Passo Corte – Italiaans voor Short Wheelbase- speelde in die na-oorlogse GT-racerij een grote rol. De auto was Ferrari’s antwoord op roadable racewagens, zoals de Jaguar’s XK- en E-Types, Aston Martin’s DB 2 en 4, en Corvette’s en Shelby’s. En ja: gerust ook weer Mercedessen. Auto’s die geschikt waren voor de openbare weg, maar die eigenlijk puur voor sportgebruik werden geconcipieerd. Natuurlijk met als doel commerciële glorie.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 8/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Cookieverklaring

Onze website maakt gebruik van cookies. Meer hierover kun je lezen in ons privacybeleid.