strictly cars with character

DS N°8 

8 oktober 2025

DS N°8 

Pour qui?

In 2014 trok Citroën het logo van zijn DS 3 en werd DS geboren als losstaand merk. Nu, elf jaar later, maken we kennis met het tweede model van DS dat – net als de DS 9 – nooit als Citroën heeft bestaan: de DS N°8.

Tegenvallende verkopen, kwaliteitsproblemen en gerommel in het bestuur: het loopt al langer niet zo goed bij autoconcern Stellantis. Dat het merken in het portfolio heeft die met elkaar concurreren en daarbij ook voor een groot deel gebruikmaken van dezelfde bak met onderdelen, helpt niet mee. Bovendien vormen Chinese autofabrikanten een steeds groter probleem, niet alleen voor Stellantis, maar ook voor de Europese automarkt en daarmee de economie. De DS N°8 heeft de taak om een bijdrage te leveren aan het uit het slop trekken van de moedermaatschappij.

Slagerij
Over trekken gesproken: in de basisversies van het nieuwe, elektrische vlaggenschip worden de voorwielen aangedreven. Dat geldt ook voor de Long Range FWD-versie waarmee we de dag beginnen. Voorwielaandrijving is voor een grote, zware auto verre van ideaal. Om tractieproblemen, veroorzaakt door de maximaal 280 pk, te maskeren, is de software zo ingesteld dat het vermogen zeer geleidelijk vrijkomt. Een beetje elasticiteit is vaak fijner dan een aan-en-uit-pedaal, maar bij de N°8 is de geleidelijkheid simpelweg too much. Of trop, zoals u wilt. Eigenlijk geven de ingenieurs hiermee toe dat voorwielaandrijving voor deze toepassing niet geschikt is. Eenmaal op snelheid is de N°8 best vlot, maar op oneffen asfalt of wegen met verkanting zijn de aandrijfkrachten te duidelijk voelbaar in het eigenzinnige, X-vormige stuurwiel. De vierwielaangedreven variant met 350 pk rijdt gelukkig veel beter. Hierbij komt het vermogen wél vlot vrij, zonder dat de auto uit koers trekt. Wie enige vorm van sportiviteit verwacht, raden we echter aan verder te zoeken. Want wanneer we de DS op Zwitserse bergwegen een beetje de sporen geven – hij heeft immers een sportstand – voelt hij zich zo ongemakkelijk als een veganist in een halalslagerij en het eco-rubber van Michelin laat dan al snel van zich horen.

Nachtdienst
Ook als bestuurder heb je het dan niet naar je zin en dus gaat het tempo omlaag, zodat we het comfort beter kunnen beoordelen. Daar staat Citroën/DS van oudsher om bekend en de marketingafdeling legt graag een link met de Citroën DS uit de jaren vijftig. Speciaal voor dit persevent staat er zelfs een geparkeerd bij het hotel. Toch is de Fransoos minder comfortabel dan je zou verwachten. Hij presteert op dit vlak niet beter dan bijvoorbeeld een Volkswagen ID.7, die dynamisch veel sterker is. Vooral vanuit de achterwielophanging komen scherpe oneffenheden soms te duidelijk de cabine binnen; het blijft lastig om bijna 2.400 kilogram aan massa in goede banen te leiden. En dat is jammer. Want het was mooi geweest als DS juist all in was gegaan op onderstelcomfort, zoals Citroën vroeger. Op duurdere varianten levert DS de N°8 met het zogeheten Active Scan Suspension. Dit systeem werkt met een camera die het wegdek analyseert op oneffenheden en daarop het veergedrag aanpast. Mensen met nachtdienst die na 19.00 onze snelweg op willen, hebben het systeem echter niet nodig: in het donker werkt het beperkt en boven 130 km/h schakelt het zichzelf volledig uit. Fransen hebben blijkbaar alleen overdag behoefte aan confort. Het interieur is gelukkig wel een zeer aangename plek, met een eigenzinnig design en mooie materialen. Het infotainmentsysteem is helaas niet erg overzichtelijk en hapert tijdens onze rit regelmatig. Voor het audiosysteem werkt DS samen met het Franse Focal. Het systeem klinkt goed, met strakke en uitgebalanceerde klanken, maar overdondert niet.
De Long Range FWD – met een vanafprijs van € 59.200 – houdt het bij rustig cruisen in theorie tot 750 km vol. De AWD-variant vraagt na 688 km om een elektrisch infuus en kost € 70.600. Beide maken gebruik van een 97,2 kWh accupakket, terwijl de instapper zijn energie put uit een 73,7 kWh batterij. De accu’s worden geproduceerd in Frankrijk, waarop DS erg trots is. Minder reden tot trots is de laadsnelheid van het 400-volt-systeem: deze ligt op maximaal 160 kW, al benadrukt de aanwezige ingenieur dat de curve van het laadverloop zeer vlak is. Opladen van 20 tot 80 procent duurt daardoor net geen halfuur.

Strafbaar
De DS N°8 is een eigenzinnige verschijning en valt hierdoor op in de massa. Maar hij blinkt, zijn ontwerp daargelaten, nergens echt in uit. Als Europese autofabrikanten het in dit segment de komende tien jaar willen winnen van Chinese concurrenten, moeten ze met iets beters komen dan een auto die niets slecht doet. Blijkbaar was er tijdens de ontwikkeling ook capaciteit over, want ergens op een Stellantis-kantoor hebben mensen zich beziggehouden met het idee dat DS N°8 beter klinkt dan DS 8; andere modellen uit het gamma krijgen dezelfde naamsnotatie. Maar wat was er überhaupt mis met de naam Citroën, een merk met een rijke historie dat in 1955 de meest vooruitstrevende auto ooit presenteerde? Comfort in optima forma, met een hydropneumatisch onderstel dat ook in het donker en op hoge snelheid functioneert, zelfs met kapotgeschoten banden, zoals president De Gaulle ontdekte. Heritage uitbuiten is prima, maar leg dan ook echt een link in de praktijk, in plaats van alleen in de naam. De DS N°8 had de meest comfortabele EV in zijn segment moeten zijn. Nu is het helaas slechts de zoveelste EV, maar dan voor mensen met een afwijkende smaak. De DS N°8 in dezelfde zin noemen als de Citroën DS zou bijna strafbaar moeten zijn. Het is een leuke afwisseling in het straatbeeld, maar het is de vraag of dat genoeg is om er een verkoopsucces van te maken. 



DS N°8 FWD Long Range

Motor één elektromotor Vermogen in pk 245 (280 met overboost)Koppel in Nm 343 Accucapaciteit in kWh 97,2 0-100 km/h in seconden 7,8 Topsnelheid in km/h 190 WLTP-bereik in kilometers 750 Massa rijklaar in kilogram 2.180 Lengte x breedte x hoogte in cm 482,0 x 190,0 x 158,0 Nieuwprijs in euro vanaf 59.200

 

DS N°8 AWD Long Range

Motor twee elektromotoren Vermogen in pk 350 (375 met overboost) Koppel in Nm 512 Accucapaciteit in kWh 97,2 0-100 km/h in seconden 5,4 Topsnelheid in km/h 190 WLTP-bereik in kilometers 688 Massa rijklaar in kilogram 2.280 Lengte x breedte x hoogte in cm 482,0 x 190,0 x 158,0 Nieuwprijs in euro vanaf 70.600