strictly cars with character

CUPRA Terramar

19 maart 2025

Te land, ter zee…

 

Met de Terramar spoelt CUPRA aan in het segment waar op de Nederlandse markt de klappers vallen. Maar valt hij op, op een strand waar al zoveel drijfhout ligt?

Een parkeergarage met meerdere verdiepingen of een keer een parkeerplaats met grind bij het lokale natuurgebied is ongeveer het meest uitdagende dat de gemiddelde SUV in Nederland hoeft te trotseren. Maar met een overzichtelijke zitpositie, ruim interieur en een hoge instap doet de SUV het toch goed in ons kleine, vlakke landje vol verharde wegen. De keuze is dan ook reuze. Het automerk dat erg trots is op zijn Spaanse roots, meent echter dat er plaats is voor nóg een model: de Terramar. Hij is (letterlijk) hoger gepositioneerd dan de Formentor - in het buitenland leverbaar met een heerlijk Audi-vijfcilinder - en is met een vanafprijs van € 48.990 de duurste CUPRA op de markt. Over Audi gesproken: de Terramar wordt in elkaar geschroefd in de Audi-fabriek in Hongarije, waar ook de Q3 en A3 het levenslicht zien. Wij maken kennis met de plug-in-hybride variant die een gecombineerd vermogen levert van 272 pk. Het, theoretisch, volledig elektrische rijbereik? Dat komt uit op 122 km dankzij een 25,8 kWh groot accupakket in de kofferbakbodem, waardoor de kofferbak zelf kleiner uitvalt dan je aan de hand van de exterieurdimensies zou denken.

Dolfijnen 
Waar zo’n 300 pk in het (niet eens zo heel ver) verleden garant stond voor serieuze prestaties, is de Terramar waarmee we rijden niet echt snel. Een 1,5-liter viercilinder in de neus werkt samen met een elektromotor in de versnellingsbak en daarmee is de CUPRA vlot genoeg. Toch zou je meer verwachten aan de hand van zijn agressieve looks en zijn zespots remklauwen die van een 911 afgeschroefd lijken te zijn. Het is een beetje alsof Maarten van Rossum zichzelf in een sportpak gehesen heeft, met aan zijn voeten een paar kraakwitte ASICS: indrukwekkend, maar hij gaat niet opeens de marathon van Rotterdam uitlopen. Anno 2025 zijn we wellicht ook wat verwend door al het volledig elektrische geweld en acceleratiecijfers die thuishoren op de dragstrip van Indianapolis Raceway Park. Met zo'n 1.800 kilogram is de CUPRA ook niet bepaald een lichtgewicht. Op het asfalt van de bochtige Spaanse buitenwegen waarop we rijden, heeft de Terramar dan ook moeite om zijn vermogen om te zetten in acceleratie. Daarbij zijn de aandrijfkrachten best voelbaar in de stuurinrichting. De viercilinder TSI in het vooronder laat horen dat hij hard moet werken en krijgt auditieve bijval van de luidsprekers, die een soort vijfcilinder-roffel produceren. Het adaptieve onderstel van de VZ Performance-uitvoering waarmee we onderweg zijn, strijkt oneffenheden mooi glad en blijft ook in de meest sportieve stand vrij zacht. Hoewel zijn sportieve looks dus anders doen vermoeden, lijkt de Terramar vooral in zijn element op de autovía en autopista, en natuurlijk ook op snelwegen buiten de Spaanse grens. De schakelflippers achter het stuur werken ook niet altijd even lekker mee wanneer we ons onder de Spaanse zon Fernando Alonso wanen: de input die we geven aan de bak met dubbele koppeling lijkt vooral suggestief. Maar als we de hybride-aandrijflijn alles zelf laten regelen, werken de versnellingsbak, elektro- en verbrandingsmotor samen als een school jagende dolfijnen in de Middellandse Zee.


 

Julio
Als CUPRA een Nederlands merk was geweest, had de naam van hun nieuwste SUV een stuk minder lekker geklonken: de Landzee. In het Spaans klinkt de samenstelling gelukkig wél aantrekkelijker. Net als zijn ontwerp dat is, want we moeten toegeven dat de Terramar lekker smoelt: een fris design met de juiste proporties en - als je bekend bent met andere familieleden - herkenbaar CUPRA. Zowel vanbinnen als vanbuiten vinden we in de afwerking een kopertint, die geïnspireerd zou zijn door de kleur van de ondergaande zon in Barcelona (let op: de ‘c’ spreken we hier uit zoals Peter Pannekoek dat zou doen). Over het algemeen treffen we prettig aanvoelende materialen aan in het interieur en de stoelen met vaste kopsteunen zitten goed. Op het stuurwiel vinden we fijne, fysieke (!) knoppen, maar het infotainmentscherm lijkt iets te veel op een combinatie van een iPad en dubbelzijdig plakband; we hadden het ook geloofd als we een tien jaar oud dashboard voor onze neus hadden gehad. Sennheiser ontwikkelde het uitstekende audiosysteem, waarmee de Terramar ook op gebied van geluid premium kwaliteiten biedt; Julio Iglesias houdt ons gezelschap wanneer we op weg terug zijn naar ons hotel.



De vanaf € 48.990 kostende CUPRA Terramar is, wat ons betreft, mooier dan een Tiguan en daarbij ook nog iets voordeliger met dezelfde aandrijflijn. Ook ten opzichte van de Audi Q3 - daarbij moeten we opmerken dat die binnenkort wordt vervangen door een nieuwe generatie -  lijkt het een koopje. Wie deze twee Duitsers verkiest boven de Spanjaard met hetzelfde VAG-DNA, moet dan ook wel erg merkgebonden zijn, want qua looks wint de Terramar het van beide. Het is een beetje zoals de gebroeders Gibb van de Bee Gees: ook met dezelfde ouders, ziet maar één van de broers eruit alsof je je vrouw beter bij hem kunt weghouden. Tussen al het drijfhout, alle plastic flessen en verweerde visnetten spoelt er zo nu en dan ook nog iets moois aan. Zelfs op stranden die grenzen aan de meest bevaren zeeën. Het bewijs daarvan vinden we aan de kust van Barcelona in de vorm van de CUPRA Terramar.