De Nederlandse automarkt bevindt zich in een belangrijke fase. Elektrische voertuigen (EV’s) winnen snel aan populariteit, en dankzij innovaties van bedrijven zoals Tesla is de transitie naar duurzaam rijden in een stroomversnelling gekomen. Toch zijn er grote uitdagingen die de overgang bemoeilijken: een achterblijvende laadinfrastructuur, onzekerheid over subsidies en regelgeving, en een verouderd wagenpark. De toekomst van mobiliteit ligt in een combinatie van slimme overheidsmaatregelen en innovaties vanuit de industrie. Maar is Nederland klaar om die toekomst te omarmen? Kjeld Riegen, CEO van VOYAH Benelux – een divisie van de Chinese autofabrikant Dongfeng, gespecialiseerd in elektrische voertuigen – deelt zijn visie op de kansen en uitdagingen in deze veranderende automarkt.
Opvallend is dat kleinere voertuigen terrein winnen, vooral in het B- en C-segment. Het A-segment is daarentegen geminimaliseerd, mede door de overheid, vanwege de grote impact van BPM op auto’s in deze categorie. Het B- en C-segment zijn echter marktbepalend. Compacte hatchbacks en middenklasse gezinsauto’s bieden een goede balans tussen prijs, ruimte en functionaliteit, wat ze aantrekkelijk maakt voor een breed publiek. SUV’s zijn ondertussen de populairste keuze geworden en hebben traditionele modellen zoals sedans en stationwagons grotendeels vervangen. Dit komt niet alleen door hun veelzijdigheid en ruimte, maar ook door kenmerken als een hoge instap, rijcomfort en een stoer uiterlijk. Alternatieven zoals MPV’s vormen in Nederland nog een klein, met name zakelijk, segment.
Daarnaast groeit het milieubewustzijn. Consumenten worden zich steeds meer bewust van hun bijdrage aan het verminderen van bijvoorbeeld CO2-uitstoot. Dit zie je terug in de stijgende verkoopcijfers van EV’s: in 2024 was meer dan een derde van de nieuw geregistreerde auto’s volledig elektrisch, een trend die laat zien dat consumenten daadwerkelijk duurzame keuzes maken. EV’s bieden hier directe voordelen: ze stoten lokaal geen CO2 uit en dragen bij aan een schonere leefomgeving. Stel je een drukke straat voor waar het zachte fluiten van vogels niet langer wordt overstemd door het geluid van motoren – een toekomst die dankzij EV’s realiteit kan worden.
Praktisch gezien worden EV’s steeds aantrekkelijker. Zo kunnen auto’s gebruikt worden als thuisbatterij. Wanneer de auto fungeert als thuisaccu, kan de consument elke zelf opgewekte kilowattuur benutten voor zowel huis als mobiliteit. Dit biedt niet alleen gemak, maar helpt ook piekmomenten in het elektriciteitsnet op te vangen. Toch blijven er uitdagingen, zoals de afnemende subsidies en onzekerheid rondom toekomstige regelgeving.
De scherpere prijsstelling van elektrische voertuigen door een breder aanbod en meer concurrentie biedt kansen. Doordat steeds meer merken de markt betreden, zien we de prijzen steeds meer in lijn komen met die van brandstofauto’s. Hierdoor worden EV’s toegankelijker voor een bredere doelgroep. Tegelijkertijd kan een verouderd wagenpark de overstap naar duurzamere mobiliteit vertragen. Overheidsstimulansen zouden kunnen helpen om consumenten sneller te laten kiezen voor efficiëntere voertuigen.
De transitie naar duurzame mobiliteit is in volle gang. Om deze revolutie niet alleen bij te benen, maar zelfs te leiden, is het essentieel dat consumenten blijven kiezen voor duurzame alternatieven en dat beleidsmakers investeren in een duidelijke langetermijnstrategie. Door elektrisch rijden toegankelijk te maken voor een zo groot mogelijke groep, kunnen we een nog grotere impact hebben op het verminderen van de lokale CO2-uitstoot.
Opvallend is dat kleinere voertuigen terrein winnen, vooral in het B- en C-segment. Het A-segment is daarentegen geminimaliseerd, mede door de overheid, vanwege de grote impact van BPM op auto’s in deze categorie. Het B- en C-segment zijn echter marktbepalend. Compacte hatchbacks en middenklasse gezinsauto’s bieden een goede balans tussen prijs, ruimte en functionaliteit, wat ze aantrekkelijk maakt voor een breed publiek. SUV’s zijn ondertussen de populairste keuze geworden en hebben traditionele modellen zoals sedans en stationwagons grotendeels vervangen. Dit komt niet alleen door hun veelzijdigheid en ruimte, maar ook door kenmerken als een hoge instap, rijcomfort en een stoer uiterlijk. Alternatieven zoals MPV’s vormen in Nederland nog een klein, met name zakelijk, segment.
De kracht van elektrisch rijden
Waarom stappen steeds meer Nederlanders over op elektrisch rijden? Kosten, milieu-impact en praktische voordelen spelen een sleutelrol. De stimuleringsregelingen van de overheid maken het extra aantrekkelijk om over te stappen op elektrisch. Subsidies, belastingvoordelen (minder BPM en voorlopig minder wegenbelasting) en een lagere bijtelling voor zakelijke rijders maken EV’s een logische keuze. Zeker nu de energieprijzen fluctueren en brandstofkosten voor benzine en diesel hoog zijn.Daarnaast groeit het milieubewustzijn. Consumenten worden zich steeds meer bewust van hun bijdrage aan het verminderen van bijvoorbeeld CO2-uitstoot. Dit zie je terug in de stijgende verkoopcijfers van EV’s: in 2024 was meer dan een derde van de nieuw geregistreerde auto’s volledig elektrisch, een trend die laat zien dat consumenten daadwerkelijk duurzame keuzes maken. EV’s bieden hier directe voordelen: ze stoten lokaal geen CO2 uit en dragen bij aan een schonere leefomgeving. Stel je een drukke straat voor waar het zachte fluiten van vogels niet langer wordt overstemd door het geluid van motoren – een toekomst die dankzij EV’s realiteit kan worden.
Praktisch gezien worden EV’s steeds aantrekkelijker. Zo kunnen auto’s gebruikt worden als thuisbatterij. Wanneer de auto fungeert als thuisaccu, kan de consument elke zelf opgewekte kilowattuur benutten voor zowel huis als mobiliteit. Dit biedt niet alleen gemak, maar helpt ook piekmomenten in het elektriciteitsnet op te vangen. Toch blijven er uitdagingen, zoals de afnemende subsidies en onzekerheid rondom toekomstige regelgeving.
Een nieuwe dynamiek in de automarkt
De verschuiving naar duurzaamheid verandert de automarkt ingrijpend. Een opvallend gevolg hiervan is de afname van mechanische onderdelen in auto’s. Elektrische voertuigen kennen minder draaiende delen, waardoor de mechanica in het voertuig afneemt. Dit heeft gevolgen voor het werk van monteurs: er is minder focus op traditionele mechanische reparaties, maar juist een toenemende behoefte aan kennis van software en regeleenheden. EV’s zijn eigenlijk rijdende computers.De scherpere prijsstelling van elektrische voertuigen door een breder aanbod en meer concurrentie biedt kansen. Doordat steeds meer merken de markt betreden, zien we de prijzen steeds meer in lijn komen met die van brandstofauto’s. Hierdoor worden EV’s toegankelijker voor een bredere doelgroep. Tegelijkertijd kan een verouderd wagenpark de overstap naar duurzamere mobiliteit vertragen. Overheidsstimulansen zouden kunnen helpen om consumenten sneller te laten kiezen voor efficiëntere voertuigen.
Overbelast stroomnetwerk
Een knelpunt in de groei van EV’s is de laadinfrastructuur. Het Nederlandse elektriciteitsnetwerk raakt overbelast op piekmomenten, wat de uitrol van laadpalen beperkt. In 2024 zijn al tientallen aanvragen voor nieuwe laadpalen afgewezen vanwege capaciteitsproblemen. Dit benadrukt hoe urgent het is om in oplossingen te investeren, zoals slim laden en meer lokale energieopslag, om de druk op het elektriciteitsnetwerk te verlichten en de groei van elektrisch rijden te ondersteunen. De grootste uitdaging is de beschikbaarheid van stroom op de gewenste momenten. We zien landelijk dat het stroomnetwerk overbelast raakt. Oplossingen zoals het stimuleren van eigen laadpalen op niet-eigen grond en voertuigen die als huisbatterij fungeren, kunnen helpen. De functie van EV’s als thuisbatterij kan een belangrijke rol spelen in het balanceren van de netbelasting. Hierdoor kan hernieuwbare energie optimaal worden benut op momenten dat dit gewenst of zelfs noodzakelijk is. Dit stabiliserende effect kan bovendien bijdragen aan een gelijkmatiger energieprijs, doordat vraag en aanbod op het net beter in balans worden gebracht. Een succesvolle implementatie hiervan vraagt echter om duidelijke regelgeving en een actieve rol van de overheid.De auto van morgen
De toekomst van mobiliteit in Nederland lijkt steeds meer gericht op elektrische en autonome voertuigen. Autonome systemen worden steeds beter en zijn niet langer exclusief voor de allerduurste auto’s. We zien deze technologie nu ook terug in meerdere segmenten, zoals het B-segment. Ook de regelgeving evolueert om deze ontwikkeling te ondersteunen. In stedelijke gebieden zijn deelauto’s veelbelovend, terwijl op het platteland de voorkeur voor een eigen auto blijft bestaan. Autonome systemen maken wereldwijd snelle vooruitgang. Niet alleen in China wordt deze technologie op grote schaal toegepast, maar ook in delen van de VS wordt deze al publiekelijk getest en gebruikt.Duurzame mobiliteit vraagt actie
Voor wie een nieuwe auto overweegt, is het belangrijk om goed te vergelijken. Test de auto, rijd ermee en ervaar hoe deze functioneert in de situaties waarin je hem in de praktijk gaat gebruiken. Overweeg een EV voor een langere proefrit om te ervaren hoe gemakkelijk opladen en rijden kan zijn. Naast kostenbesparing biedt elektrisch rijden vaak een hoger comfortniveau dankzij soepele krachtoverbrenging en stille werking.De transitie naar duurzame mobiliteit is in volle gang. Om deze revolutie niet alleen bij te benen, maar zelfs te leiden, is het essentieel dat consumenten blijven kiezen voor duurzame alternatieven en dat beleidsmakers investeren in een duidelijke langetermijnstrategie. Door elektrisch rijden toegankelijk te maken voor een zo groot mogelijke groep, kunnen we een nog grotere impact hebben op het verminderen van de lokale CO2-uitstoot.