strictly cars with character

KNAC: 125 jaar liefde voor de auto

2 juni 2023
De Koninklijke Nederlandsche (let op die sch, daar wordt prijs op gesteld) Automobiel Club bestaat 125 jaar. Een illuster jubileum, want in die één-en-een-kwart eeuw maakte de jubilerende vereniging een enorme ontwikkeling door. In al die jaren fungeerde de auto als stralend middelpunt. De geschiedenis van de KNAC laat zich dan ook lezen als een ode aan rijplezier.

Lees mee over hoe de allereerste KNAC-leden vrij moeiteloos officier in het Nederlandse leger werden, hoe Prins Bernhard (senior) de Nederlandse autosport redde, hoe de ANWB en de KNAC elkaar door de jaren heen loslieten en weer vastgrepen. Hoe de Nederlandse wegen eind 19e eeuw tot de beste van Europa gingen horen én hoe een club met aanvankelijk pakweg 140 leden uitgroeide tot een strak geleide organisatie met honderd keer zoveel autoliefhebbers. Én dat het blad dat u nu in handen heeft, ‘de Auto’, óók een jubileum viert. Met z’n 120 jaar is deze titel het langst bestaande automagazine van Nederland.
 

Vélocipèdisten

Aan de wieg van dit alles staat de mobiliteitsrevolutie zoals die zich aan het eind van de negentiende eeuw voordeed. Dat begon met de trein - die in Engeland toen al meer dan fatsoenlijk tot ontwikkeling was gekomen - meteen gevolgd door de fiets, die met name in Frankrijk was ontwikkeld. U hebt vast wel eens een vélocipède gezien. Om die reden zijn organisaties als de ANWB ook ouder dan de KNAC, simpelweg vanwege die W in ANWB, die lang voor ‘wielrijders’ stond. De ANWB heette in het prille begin zelfs Nederlandse Vélocipèdisten Bond, een jaar daarop werd dat pas Algemene Nederlandsche Wielrijders Bond. 
 

Aantrekkingskracht

De deskundigen zijn het er nog altijd niet over eens of het nou 1895 of 1896 was, maar eind negentiende eeuw verschijnt de auto in Nederland ten tonele. Vanuit Duitsland, dat staat inmiddels vast. Maar Frankrijk was in die tijd hét pioniersland, waar alles gebeurde en waar veel van de eerste auto’s vandaan kwamen. Dat de Duitsers daarna in hoog tempo opkwamen en wat slimmer met patenten omgingen is zeker waar, maar de eer van ‘eerste autoland’ behoort toch echt toe aan Frankrijk. Begin 20e eeuw kwam de luchtvaart er al snel bij kwam. Eerst met luchtballonnen en al snel steeg ook het eerste vliegtuig op. Al die nieuwe voertuigen hadden vooral een enorme aantrekkingskracht op een kleine groep mensen: jonge mannen, relatief rijk, afkomstig uit een stedelijke omgeving en met voldoende lef om al die noviteiten te ontdekken.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 3/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer