strictly cars with character

Maserati Grecale Trofeo: alternatief voor de liefhebber

29 mei 2023
Je zou als serieuze autofabrikant wel gek zijn om geen SUV in je programma op te nemen. Net zoals Porsche is ook Maserati overstag gegaan. In 2016 pakte de Levante al 35 procent van de wereldwijde verkoop van het merk. De Grecale moet een extra duit in het verkoopzakje doen, maar of dat model een trekker zal worden, is nog maar de vraag. De SUV made in het Italiaanse Cassino doet bijna alles goed wat ‘ie moet doen, maar is op weinig fronten onderscheidend. We reden met de topversie, de Grecale Trofeo.

Het heeft even geduurd tot ook bij Maserati het kwartje viel: in 2016 kwam pas de eerste SUV op de markt, de Levante. Het merk met de drietand deed zichzelf een enorm plezier met dit model, want in het introductiejaar maakte deze SUV al 35 procent van de wereldwijde verkoop van het merk uit. Een jaar later was dat percentage al bijna zestig procent. Maar inmiddels hebben donkere wolken zich weer boven het merk samengepakt, dus is het de hoogste tijd voor nog een tweede SUV: de Grecale. Deze middelgrote luxe-SUV nestelt zich onder de grotere Levante in het gamma. Maserati heeft het grote voordeel dat het kan putten uit de magazijnstellingen van de zustermerken die ook onderdeel zijn van de Stellantis groep. Zo vonden ze bij Alfa Romeo het Giorgio-platform, waar de Giulia en de Stelvio op worden gebouwd.

De Maserati Grecale is vooralsnog leverbaar in drie vormen: de GT, een mild hybrid tweeliter viercilinder met 300 pk en de Modena met dezelfde motor met 30 pk extra. Ergens dit jaar komt er ook een honderd procent elektrische Grecale met de naam Folgore en een 105 kWh batterij en 800 Nm aan koppel. De Trofeo, onze testauto, is de topversie. Hij heeft een teruggetunede versie van de 3.0-liter twin-turbo Nettuno-V6 uit de MC20, goed voor 530 pk. Alle drie de Grecales hebben een achttraps automaat en vierwielaandrijving. De nieuwe SUV van Maserati is liefst zeventien centimeter langer dan de Alfa Stelvio waarmee hij zijn technische basis deelt. Het merk met de drietand vergrootte ook de spoorbreedte en de wielbasis, waardoor de Italianen nu kunnen bogen op de grootste binnenruimte in dit segment. Met een lengte van 4,85 meter is de Grecale behoorlijk groot: de huidige Porsche Macan Typ 95B, de benchmark binnen zijn klasse en de grootste concurrent van deze Maserati, is ‘maar’ 4,77 meter lang.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 3/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer