strictly cars with character

Jaguar F-Pace SVR: de laatste keer zondigen

26 mei 2023
Het is de laatste Jaguar F-Pace SVR, die zijn kracht put uit een overheerlijke 5,0-liter V8 compressor. Zonder enige vorm van elektrificatie, behoort deze iconische motor namelijk (helaas) tot een uitstervend ras. Maar nog één keer kan en mag het. Nog één keer genieten van het gebulder van acht cilinders en het gegier van de compressor. Nog één keer zondigen, voordat we geluidloos de toekomst in zoeven.

De combinatie van zijn elegante Britse uiterlijk en verborgen gewelddadigheid, maken deze F-Pace tot een bijzonder begerenswaardige auto. Goed, de enorme luchtinlaten aan de voorkant, de openingen in de motorkap waar de V8 wanhopig zijn warmte uit probeert te ademen en de dubbele uitlaten aan de achterzijde doen vermoeden dat er iets speciaals onder de motorkap schuilt. De Jaguar blijft een waardige verschijning, waarmee je zonder probleem kan voorrijden bij de meest deftige opera. En het zijn alleen de kenners die weten waarvoor de letters 'SVR' in de grille garant staan: de meest krachtige en snelste Jaguar F-Pace ooit gemaakt. Een creatie van het zogenoemde Special Vehicle Operations, een aparte afdeling binnen het Jaguar/Land Rover concern. Vanuit hun eigen Technical Centre in Warwickshire, houden tweehonderd technische experts zich bezig met het ontwikkelen van de meest extreme en bijzondere uitvoeringen. Dat ze daar weten wat ze doen, bewijst deze F-Pace SVR ontegenzeggelijk.

Geweld

Het begint al bij de koude start. De V8 laat kort maar duidelijk weten dat het menens is. Om de vele liters olie te laten opwarmen, rijden we in eerst rustig in de Comfortstand. Zelfs in deze modus is de auto een stuk harder geveerd dan de reguliere F-Pace, maar biedt desondanks voldoende comfort. De V8 borrelt rustig op de achtergrond en je hebt de tijd en rust om het fraaie interieur in je op te nemen. Mooie kuipstoelen die niet alleen lekker zitten, maar je ook erg goed op je plek houden. Prachtige combinaties van alcantara en leer en alles op een buitengewoon hoog niveau afgewerkt. In een groot centraal touchscreen op het dashboard huist het infotainment-systeem. Duidelijk qua menustructuur en eenvoudig te bedienen. Toch hebben we modernere systemen gezien. Het Meridian geluidssysteem is uitstekend, maar om heel eerlijk te zijn hebben we die zelden aangezet: het mooiste geluid komt toch echt van de V8.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 3/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer