strictly cars with character

‘Ik ben er ongelooflijk trots op'

26 mei 2023
Aston Martin deed voor de Valkyrie iets unieks: het liet de ontwikkeling van de nieuwe hypercar Valkyrie volgen door journalisten. Het Belgische koppel Bart Lenaerts en Lies de Mol was zes jaar lang aanwezig bij het ontstaan van de ultieme Britse sportauto. Het resulteerde in het boek A Wild Ride, dat nu te koop is. Bart Lenaerts vertelt over het ontstaan van het boek.

Eerder volgden jullie de ontwikkeling van de auto van Jim Glickenhaus. Nu volgde je wéér de ontwikkeling van een auto. Was je niet bang om jezelf te herhalen?

"Met alle respect voor Jim Glickenhaus, maar het is compleet onvergelijkbaar. Natuurlijk gaan beide boeken over de ontwikkeling van een auto, maar Glickenhaus wilde een racewagen bouwen, waarbij nauwelijks commerciële belangen meespeelden. Nu waren we bij de topmerken: Aston Martin, Red Bull en niet te vergeten Adrian Newey, de grote motor achter dit project. Die man is zo ongelooflijk gedreven, alleen dat maakte het al een voorrecht om erbij te mogen zijn."

Hoe kwam het eigenlijk dat jullie erbij waren? De meeste automerken houden de deuren tijdens de ontwikkelingsfase hermetisch gesloten.
"Het kwam eigenlijk door Aston Martins designchef, Miles Nurnberger. We kenden hem van eerdere projecten en toen de Valkyrie ter sprake kwam, was een telefoontje naar ons vrijwel het eerste dat hij deed. Waarom? Omdat hij waarschijnlijk direct het gevoel had dat er iets volstrekt unieks ging gebeuren. Red Bull was er in eerste instantie niet zo happig om, omdat Adrian Newey zijn technische geheimen niet prijs wilde geven. Uiteindelijk kregen we toch groen licht. De kopers van een Valkyrie kregen de uitgebreide, zevendelige versie. Voor de rest van de wereld is er nu dit boek, dat nog steeds 326 pagina’s telt. Dat we erbij waren, komt ook een beetje door ons Glickenhaus-boek. Dat was onze eigen leerschool, maar het liet anderen ook zien dat het mogelijk was. We konden eigenlijk kiezen uit drie projecten."

Nurnberger had het gevoel dat er iets unieks ging gebeuren. De logische vraag is dan natuurlijk wat de Valkyrie zo uniek maakt.
"De Valkyrie zou een samenwerking worden tussen Red Bull en Aston Martin. Dé kans voor Adrian Newey om zijn ultieme auto te bouwen, zoals Gordon Murray dat eerder deed met de McLaren F1. Al in de eerste pagina’s van het boek serveert hij de LaFerrari en McLaren P1 af; hij noemt ze ‘big and clumsy’. Een F50 of een McLaren F1 GTR, dat zijn de wagens waarmee hij zich wilde meten. Het is zo’n project dat eens in de dertig jaar voorbijkomt, want vóór de McLaren F1 in de jaren negentig had je de Ferrari 250 GTO in de jaren zestig. Nu is er de Valkyrie. Toch was niet iedereen bij Aston Martin gelijk enthousiast. David King bijvoorbeeld, de chef van Aston Martin Special Operations; hij moet voor zijn projecten vechten om honderdduizend pond extra uit te kunnen geven. Als Adrian Newey zei dat iets moest gebeuren, werd het gewoon gedaan. Ook al kostte het sloten geld. Gaandeweg ging bij iedereen het besef leven dat hier echt iets bijzonders gebeurde."

Een paar jaar terug schreef Adrian Newey het boek 'Zo bouw je een auto'. In hoeverre heeft hij zich aan zijn eigen boek gehouden?
"De titel van dat boek was natuurlijk totaal verkeerd, want het had moeten zijn 'Zo bouw je een raceauto'. In het begin waren het ook echt twee werelden: Newey met Red Bull aan de ene kant, Aston Martin aan de andere kant. In de Formule 1 is het verschil tussen de beste en de slechtste in rondetijden hooguit anderhalf procent, vaak minder. Autoproducenten werken altijd met de 80/20- regel: de laatste twintig procent ontwikkel je niet, want dat zou een auto veel te duur maken. Bij Red Bull vonden ze de mensen bij Aston Martin maar sufferds, die al zeventig jaar dezelfde auto bouwden. Bij Aston Martin vonden ze de mensen van Red Bull prima donna’s die geld over de balk smeten. Gaandeweg is het naar elkaar toe gegroeid. Als Aston Martin niet zelf in de Formule 1 was gestapt met Lawrence Stroll, dan hadden ze zeker meer auto’s met Red Bull gebouwd, daar ben ik van overtuigd."

Wat vond je zelf van de Valkyrie? Hoe vond je ‘m rijden?
"We hebben de ontwikkeling gevolgd, maar ik heb er zelf nooit mee gereden. Er is één gelegenheid geweest waarbij het had gekund, toen waren we echter op vakantie. Maar als ik moest kiezen tussen een paar dagen rijden of zes jaar de ontwikkeling volgen, zou ik altijd voor het laatste kiezen. Natuurlijk ben ik benieuwd, maar de ontwikkeling had ik voor geen goud willen missen. Het boek heet niet voor niets A Wild Ride. Ik ben echt ongelooflijk trots op het boek. Niet alleen omdat het boek zelf uniek is, maar ook omdat Aston Martin kan kiezen uit de beste journalisten van de wereld en dan terechtkomt bij een middle aged koppel uit Antwerpen. Dat is toch ook erkenning voor ons eerdere werk."

A Wild Ride: the making of Valkyrie - Bart Lenaerts & Lies de Mol - www.waft.be, 90 euro

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer