strictly cars with character

Arturo Merzario en zijn gouden Rolex: Het bedankje van Niki Lauda

10 april 2023

In 1976 dook Arturo Merzario op de Nürburging in de vlammen om Niki Lauda uit zijn brandende Ferrari te bevrijden. De Italiaan kreeg een gouden Rolex als bedankje, maar die heeft wat hem betreft een wrange bijsmaak.

Zijn lange manen zijn inmiddels geverfd en het doorleefde gelaat is diepgegroefd, verder loopt Arturo Merzario er nog net zo bij als tijdens zijn hoogtijdagen: gekleed in een lichtblauwe overall - een typische kleur uit de jaren zestig en zeventig - en met op het karakteristieke hoofd eenzelfde cowboyhoed als hij altijd voor sponsor Marlboro droeg. We treffen de inmiddels 79-jarige racelegende op een evenement waar hij een demonstratie geeft met een Ferrari 156 ‘Sharknose’, het mythische model dat in 1961 de Formule 1 domineerde. “Een eer, omdat mijn goede vriend Phill Hill er wereldkampioen mee werd,” aldus Merzario over zijn gastoptreden. “En in wezen ben ik weer terug bij af, want met dit soort auto’s ben ik ooit begonnen. Ik hou van de eenvoud ervan. Ik vond zelfs midden jaren zeventig de Formule 1 al te technisch worden. Weet je dat ik met Ferrari toen al heb geëxperimenteerd met een beweegbare achtervleugel?” Als we hem vragen naar de huidige Formule 1, schudt hij zijn hoofd: “Vanuit engineering-oogpunt fantastisch hoor, die technologie. Maar voor de rijders…. Ik ben blij dat ik in een ander tijdperk heb geracet.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans