strictly cars with character

De auto heeft altijd voor dromen gestaan: ‘Autopia’, het boek van Peter Giesen

3 mei 2023

Toen hij nog premier was, reed de latere Franse president Georges Pompidou in een Porsche 356. Bertha Benz geldt als de eerste vrouw die een autorit van ruim honderd kilometer maakte, maar haar échte allereerste autorit eindigde al na twintig meter in de struiken. Het is allemaal te lezen in Autopia, het nieuwe boek van journalist Peter Giesen. “Het is een requiem voor de auto met verbrandingsmotor.”

Peter Giesen heeft op dit moment zelf geen auto Zijn woonsituatie in Amsterdam staat het niet toe (een plek in de parkeergarage kostte al 42.000 euro), maar dat neemt niet weg dat auto’s zijn interesse hebben. Hij is in het dagelijks leven buitenlandredacteur voor de Volkskrant, was vijf jaar correspondent voor die krant in Parijs en schreef net Autopia. Het is een boek over hoe de auto zich in pakweg 125 jaar ontwikkelde van een hebbeding voor ‘rijke avonturiers die de roes van snelheid en een flirt met de dood zochten’ tot wat Giesen ‘de parel van de consumptiemaatschappij’ noemt. Peter-Eloy Staal, de huidige directeur van de KNAC, komt ook nog voorbij in het boek. Als historicus liet Giesen zien dat de ontwikkeling van het autobezit in Nederland gelijke tred hield met de ontwikkeling van de welvaart.

Elvis Presley

In zijn bescheiden werkkamer is een al even bescheiden boekenplank gevuld met autoboeken. Geen catalogi, maar standaardwerken als ‘The Car’ van Bryan Appleyard en bijvoorbeeld ‘Drive On’ van L.J.K. Setright. Peter Giesen, geboren in 1959, maakte zelf mee hoe aan het begin van de jaren zestig er hier en daar een auto in de straat stond. Nauwelijks tien jaar later was er vrijwel geen parkeerplek meer te vinden: de mens en de auto hadden elkaar gevonden. In zijn bijzonder toegankelijk geschreven boek komt Elvis Presley net zo gemakkelijk voorbij als de Duitse dichter Bertolt Brecht. Beiden waren enorme autoliefhebbers. Ook laat Giesen zien hoe mensen als Henry Ford, Ferdinand Porsche en André Citroën van de auto een massaproduct wisten te maken. Autopia verschijnt op een goed gekozen moment, de verbrandingsmotor lijkt zijn langste tijd te hebben gehad en de autowereld is op zoek naar nieuwe aandrijfvormen.

Een autoboek, was dat een soort eeuwige droom van u?

“Het was geen droom, maar ik ben wel altijd geïnteresseerd geweest in auto’s. Geen echte autofreak, ik ben meer het type van de verstandige huisvader die zijn centjes verantwoord probeerde uit te geven. Maar ik had een boek over Frankrijk geschreven - Retour de France - en toen had mijn uitgever het idee voor een autoboek. Hierin moest aan de orde moest dat de auto zoals we die kennen - met een verbrandingsmotor - gaat verdwijnen. Steeds meer mensen zouden deelauto’s gaan gebruiken - daar kun je over discussiëren - en de zelfrijdende auto komt eraan. Hij wilde eigenlijk een requiem voor de auto met verbrandingsmotor. Ik vond dat wel een leuke opdracht.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 2/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans