strictly cars with character

Hyundai Genesis: kroonjuweel

25 november 2013
Sinds Hyundai in Nederland is, heeft het merk het al een paar keer – met weinig succes – geprobeerd met een coupé. De nieuwe, nu achterwielaangedreven Genesis heeft het autosportief oogpunt betere papieren.  De sportieve Hyundai Genesis moet gezien worden als kroonjuweel. In het licht van de recente verkoopsuccessen van Hyundai wellicht zelfs als triomfvaandel. Een enthousiasts-car waarmee de Koreanen willen bewijzen ook dit segment van de autowereld te verstaan. En vooruit: daar lijkt het warempel best zo'n beetje op. het 'Fluidic Sculpture Design' Althans: qua eerste indruk van deze auto. Een brede en lange neus, vol semiprofessionele happers en vlakken, en dan een juist massieve achterzijde met korte overhang. De inderdaad nogal vloeibare, zwellende lijnen van het 'Fluidic Sculpture Design' zou licht voor Aziatische smekkerigheid versleten kunnen worden, totdat we ons bedenken dat we dit soort vormen al eerder van Duitse en Italiaanse stijlhuizen zagen. Vast staat, hier in een regenachtig Lelystad, dat de Genesis het meest serieus en 'duur' zal tonen in een donkere kleur. Maar nu gretig op zoek naar motorisering en transmissie! Europeanen kunnen kiezen uit een 2,0 liter turboviercilinder met 213 pk en een opmerkelijk hoge 302 Nm, en een 3,8 liter V6 met 303 paarden en een koppel van een volvette 361 Newtonmeters. En dan de echte verrassing: de Hyundai Genesis heeft achterwielaandrijving! Zelfs met optionele sper. Ook zien we, dat 55% van het gewicht op de achterwielen rust; allemaal kenmerken van de moderne, serieuze sportwagen. Sowieso daagt het besef, bij een vanafprijs van 42 mille (met in de top ruim 50 mille voor de duurste zescilinder), dat het toch een best bijzondere aanbieding is. Moeiteloos sterk Eenmaal achter het stuur van de 3,8 V6 uitvoering, hier met semiautomatische zesbak (er is ook een handgeschakelde zesbak leverbaar), veroorzaakt ook de interieurambiance van de Genesis goede luim. Een 'Duitsige' sfeer, met echt mooie materialen en een 'cockpitterige' instrumentatie in een combinatie van digitaal en analoog die je als liefhebber graag om je heen ziet. Je beseft dat Hyundai zijn Europese designcenter (elk continent heeft trouwens zijn eigen Hyundai-studio voor de juiste smaaktoets) in Duitsland - Rüsselsheim - heeft zitten. De Genesis hangt bijna synthetisch aan het gas. Zo moeiteloos sterk. De typische V6-rasp overeenkomstig gedempt. Er ontpopt zich boven 3.000 tpm een imposante acceleratiekracht die niet afbouwt, en je aldus verleidt tot ver doorhalen. Niet nodig, maar wel leuk. De bak schakelt snel, maar wel met duidelijke momentae. Niet erg, want dat wil je. Het Nieuwe Voelen Het stuurgedrag van de Hyundai kenmerkt zich door een snel en schichtig snel insturen bij een toch wel beweeglijke ophanging. Bij de verschillende exercities op het handlingparcours leunde de Genesis flink door bij de verschillende richtingsveranderingen. Kwestie van keuze; hier duidende op het behoud van comfort. De feitelijke wegligging van deze sport-Hyundai is niettemin dik in orde: de mechanische grip door eerdergenoemde gewichtsverdeling opvallend goed en het duurt lang voordat het ESP ingrijpt. Wanneer je het systeem wegschakelt treedt ook dan pas laat overstuur op, dat echter door de relatief lange wielbasis gemakkelijk te pareren is. Aldus was het mogelijk om rustiek te driften. En ook dat wil je als liefhebber. Overstappend in de viercilinderturbo weer dat 'Nieuwe Voelen' dat huidige moderne en uiterst efficiënt en potent vlammende vierpitters teweegbrengen. Veel bewuster van de machine zelf, die nog echt bespeeld kan worden. In dit geval met de turbokracht die een opvallend hoog koppel bij reeds lage toeren genereert. Deze Hyundai Genesis zou nog best weleens voor verrassende verkopen kunnen zorgen. Niet in absolute zin, daarvoor heeft het merk de 'slimme en schone kleintjes', en voor zolang als het nog duurt de 'prijsgunstige maar vuile' Santa Fé, maar hij zou een alternatief kunnen zijn voor zowel de sedanrijder die weleens wat anders wil. En anders wellicht zelfs voor degenen die nu naar een Nissan Z lonken, of zelfs Europese 'sportauto's'. Tekst: David Bakels

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer