strictly cars with character

Jeep Grand Cherokee: intercontinentaal

1 december 2013
Hoewel de nieuwe Jeep Grand Cherokee deels gebouwd is met hulp van aandeelhouder Fiat, blijft hij voor het oog een echte Amerikaan. Toch heeft deze gespierde en stoere SUV Europese trekjes gekregen. Beheerst kruipt de Grand Cherokee door een dikke, met sneeuw vermengde laag blubber. Het Selec-Terrain systeem staat op de Mud modus. Ondanks de zware omstandigheden heeft Jeep onze testauto alleen met vier terreinbanden geprepareerd. Even verderop moeten we haaks naar links de diepte in. Met Hill Descent Control ingeschakeld dalen we zonder problemen de helling af. Zachte materialen De nieuwe Jeep Grand Cherokee ziet er beter uit dan zijn voorganger. Zo zijn de nogal vreemde ronde koplampunits vervangen door strakker vormgegeven exemplaren. Samen met de licht aflopende daklijn werkt dat mee aan een stuk moderner en minder fors uiterlijk. De traditionele grille met zeven gleuven en de typerende rechthoekige wielkasten zijn gelukkig ongemoeid gelaten. Qua interieur is er ook veel veranderd. Wat direct opvalt, is dat het goedkoop ogende kunststof waarmee vrijwel de meeste Amerikanen van binnen zijn uitgerust, is vervangen door elegante, zachte materialen. Toch, hoewel Jeep beweert dat ze echt houtfineer gebruikt hebben, voelt en lijkt de houtinleg wel nog steeds op plastic namaakhout. Maar verder is het hoge afwerkingniveau opvallend. Alle interieurdelen sluiten keurig op elkaar aan en de lederen elementen zijn overal mooi gestikt. Verder is de middenconsole strakker vormgegeven en zijn zowel voor- als achterin de zitposities flink verbeterd. Deinen Met het grootste gemak waden we door tachtig centimeter diep water, beklimmen we een glibberige heuvel met een stijgingspercentage van twintig procent en trotseren we tientallen diepe kuilen. Goed, de Grand Cherokee presteert dus uitstekend in het terrein. We weten echter dat de meeste in Europa verkochte exemplaren nooit verder zullen komen dan een onverharde parkeerplaats aan de bosrand. Dus is het eigenlijk belangrijker om te weten hoe deze Yank zich op de verharde weg gedraagt. Het vorige model had nogal last van deingedrag. Na drempels en in bochten schommelde de carrosserie er driftig op los. Benieuwd of hij deze streken inmiddels is afgeleerd verruilen we de met modder besmeurde Jeep voor een brandschoon exemplaar met normale wegbanden en beginnen we aan een twee uur durende rit over slingerende b-wegen. HEMI Al direct voelt de Grand Cherokee steviger aan. En inderdaad: in bochten helt hij minder over en van nadeinen bij het nemen van drempels of kuilen is weing meer te merken. Volgens Jeep heeft dit vooral te maken met het nieuwe Selec-Terrain-systeem waarmee je met één druk op de knop de ideale setting per terreinsoort kan kiezen: sport, snow, auto, sand/mud en rock. Daarnaast is de Jeep nu uitgerust met onafhankelijk multilink-achterwielophanging. Ook is de torsiestijfheid met liefst 146 procent toegenomen ten opzichte van die van de oude Grand Cherokee. Bij kickdown duurt het even voordat de vijftraps automaat doorheeft dat hij moet terugschakelen. De acceleratie is niet slecht: vanuit stilstand in iets minder dan negen seconden naar de 100. Bij 180 km/h houden we het voor gezien, al ligt de top van de nieuwe, 286 pk sterke 3,6 liter Penstar V6 volgens de fabriek op 206 km/h. Uitstekende cijfers, maar toch mist de V6 net dat beetje extra power om de 2,1 ton zware Grand Cherokee echt vlot van zijn plaats te krijgen. Wij wachten dus liever op de dikke HEMI V8. De introductie van dit 352 pk sterke 5,7 liter motorblok staat voor mei gepland. Toch zal deze motor alleen door de echte liefhebbers besteld worden. De gemiddelde Nederlandse koper zal zijn Grand Cherokee eerder met de drieliter V6 diesel laten uitrusten. Duidelijk is echter dat het noodlijdende Chrysler door Fiat weer op het goede spoor gezet is. Deze vierde generatie Jeep Grand Cherokee kan zich prima meten met de BMW X5, Mercedes ML en Range Rover. In Amerika is de vraag zelfs al groter dan verwacht en met zijn Europese uiterlijk en dito rijgedrag zou dat hier ook best kunnen gebeuren. Tekst: Robbert-Jan Metselaar
Jeep Grand Cherokee Overland
Motor 3,6 liter V6
Vermogen 286 pk/210 kW, 347 Nm bij 4.300 tpm
Gewicht in kg 2.166
0-100 in sec 9,1
Top in km/h 206
Prijs in euro 74.990

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer