strictly cars with character

Minitest: Range Rover Sport imponeert

20 oktober 2014
Land Rover maakt zich op voor de introductie van de Range Rover Sport en CARROS mocht al even op de testtrack van Gaydon met de auto rijden. We waren onder de indruk. De Range Rover Sport kwam in 2005 voor het eerst het gamma van de luxe tak van Land Rover versterken en bleek een succes. Sinds de introductie werden er 400.000 van verkocht en zo kreeg Range Rover en er een stevige tweede poot bij. Inmiddels is er met de trendy Evoque ook een derde poot bijgekomen, want daarvan werden er in ruim een jaar meer dan 100.000 van verkocht.

420 kilo lichter

De nieuwe Sport vormt een brug tussen die Evoque en de vorig jaar geheel vernieuwde ‘grote’ Range Rover. Dat geldt dan vooral voor het design, dat duidelijke kenmerken heeft van de ‘baby’-Range. Technisch staat de Sport juist heel dicht bij zijn grotere broer staat, waarmee hij het platform deelt en meerdere motoren. En net als dat model is hij geheel uit aluminium vervaardigd, met een enorme gewichtsbesparing van 420 kilogram tot gevolg. Dat is dan meteen ook de belangrijkste oorzaak van de sterk verbeterde dynamiek van de Range Rover Sport. De auto heeft ook een nieuwe wielophanging met herziene luchtvering en een verbeterde stuurinrichting, maar vooral het verlaagde gewicht en het lagere zwaartepunt zorgen ervoor dat de auto heel wat leniger door bochten valt te laveren. Op de testtrack van Land Rover in Gaydon konden we de auto al korte tijd aan de tand voelen en daarvan waren we behoorlijk onder de indruk. Lang doordraaiende bochten konden we met flinke snelheden nemen en ook als die bochten naar het einde toe scherper werden, bleek de marge nog opmerkelijk groot. Bovendien is dat goede weggedrag op de gewone weg niet ‘gekocht’ met een al te harde vering. De Range Rover Sport veert aangenaam op het slechte wegdek van de testbaan.

Rappe diesel

Onze korte testrit konden we maken met de SDV6 met 292 pk sterke drieliter turbodieselmotor. Die is zoals bij alle versies van de Sport gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF. Daarmee sprint de SDV6 is 6,8 seconden van 0 naar 100 km/h, bijna sportauto-niveau. Maar de auto laat anderzijds een gemiddelde CO2-uitstoot van 199 g/km noteren, 13 procent minder dan zijn minder sterke voorganger. In de praktijk voelt de diesel zeer rap aan. Hij reageert heel alert op het intrappen van het gaspedaal en vanuit de machinekamer valt weinig geluid waar te nemen. En als je hem bij fel accelereren hoort, klinkt hij als een mooie zespits benzinemotor. Kortom, de eerste rijindrukken met de Range Rover Sport maken indruk en nieuwsgierig naar meer. Maar ons geduld wordt nog wel een tijdje op de proef gesteld, want de officiële dynamische introductie is pas in juli en de levering start pas in september.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer