strictly cars with character

Volvo V60: aangenaam downsizen

20 november 2014
Met de komst van de S60 en V60, maakt Volvo niet alleen een stevig (lees sportief) designstatement, het markeert ook het begin van het ‘downsizen’ bij het Zweedse merk. De dikke vijfcilinders zijn met pensioen en kleine turbo-viercilinders treden als vervangers aan. We zullen het wel missen, die lekkere vijfcilinder roffel vanonder de motorkap van een Volvo. Ruim twintig jaar hebben de vijfpitters dienst gedaan, soms met tweeliter inhoud, veel vaker met 2,4 of 2,5 liter slagvolume en ook met turbo werden ze geleverd. Maar de tijden zijn veranderd en kleinere, zuinigere motoren zijn nodig om de doelen voor verlaging van de CO2-uitstoot te halen. T3, T4 of T5 Volvo kan gelukkig nog op de steun van Ford rekenen en ook gebruik maken van een nieuwe generatie viercilinder turbomotoren. Deze werken volgens het zogenaamde ‘downsizing’ principe. De motor heeft dan een relatief kleine inhoud – in dit geval 1,6 of 2,0 liter – en een turbo om aan de wens naar vermogen en trekkracht te voldoen. Gebruik je het vermogen niet (en spreek je dus de turbokracht niet aan) , dan heb je een zuinig viercilindertje, ruim voldoende om de auto op snelheid te houden. Voor vlot accelereren levert de turbo de nodige assistentie. In de V60 zijn er drie versies beschikbaar, getiteld T3, T4 en T5. De T3 en T4 hebben een 1,6 liter turbomotor op benzine met 150 of 180 pk, de T5 heeft een tweeliter met turbo en 240 pk. We reden de V60 T4, waarbij je dus bijna een liter aan cilinderinhoud hebt ingeleverd in vergelijking met de vroegere, zelfs nog iets minder sterke 2,4 liter vijfcilinder (170 pk). Meer kracht, minder verbruik Die nieuwe T4-motor is niet alleen 10 pk sterker, hij levert ook meer trekkracht, namelijk 240 Nm, en dat al vanaf 1.600 toeren. De vroegere vijfpitter had voor 230 Nm 4.500 toeren nodig. Maar de grootste stap is toch wel gezet bij het verbruik (en de daarbij behorende uitstoot van koolzuurgas). De vijfcilinder kon je in de praktijk voor pakweg 1 op 10 rijden, de nieuwe T4 scoort circa 1 op 12. En dat bij betere prestaties, want de laatste sprint vlotter van 0 naar 100 km/h (8,5 sec). Dat is dan weer te danken aan het lagere gewicht, want een kleinere motor weegt immers minder. Dat werkt trouwens ook gunstig uit op het weggedrag, want minder gewicht in de neus levert een scherper stuurgedrag op en minder neiging tot onderstuur. En dat past dan weer mooi bij de sportieve signatuur van de V60 (en trouwens ook de S60), die we toch wel als de meest dynamische Volvo’s ooit mogen omschrijven. Lagere prijs Het downsizen pakt dus aangenaam uit bij de Volvo V60, want je levert eigenlijk alleen in qua motorgeluid. Prestaties, trekkracht en verbruik zijn beter en omdat minder verbruik ook minder CO2-uitstoot betekent, is de prijs ook lager. De V60 T4 is er vanaf 37.395 euro, voor 1.900 euro minder is er al een V60 T3.
Volvo V60 T4 Base
Motor 4-cilinder lijnmotor
Vermogen 180 pk bij 5.500 tpm.
Koppel 270 Nm bij 5.500 tpm.
L x B x H in cm 463 x 190 x 148
Wielbasis in cm 278
Gewicht in kg 1.533
0-100 in sec 8,5
Top in km/h 220
Verbruik in l/100 km 6,7
CO2-uitstoot in g/km 155
Prijs in euro 37.795
Tekst: Mario Vos

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer