strictly cars with character

Subaru BRZ: terug naar de essentie

21 november 2014
Jarenlang werden sportauto’s alleen maar sterker en zwaarder. En was er ook steeds meer elektronica nodig om dat allemaal op straat te brengen en onder controle te houden. Maar Subaru gaat nu terug naar de essentie met de BRZ. Weinig gewicht is veel rijpret! De Subaru BRZ, die slechts in detail verschilt van de Toyota GT 86, konden we op op misschien wel de enig juiste plek in Europa testrijden, de ‘Alpes Maritimes’ boven het Franse Grasse. Heerlijk rustige, maar uitdagende slingerwegen, stukjes van de Route Napoleon en gelukkig weinig gendarmerie om ons op de sturende vingers te kijken (en te tikken). En dat is maar goed ook, want de Subaru BRZ is wel zo’n fantastische gooi-en-smijt-auto geworden dat je al gauw veel te hard gaat, mede opgezweept door de fel klinkende, hoogtoerige boxermotor. Racy karakter Met ‘Handling Delight’ beschreef de Japanse techneut in nog net herkenbaar Engels de auto tijdens de voorafgaande persconferentie en daarvan was geen woord gelogen. Je moet wel een beetje werken in de BRZ, want er is geen ‘punchy’ krachtbron met veel koppel bij weinig toeren. De motor heeft eerder een racy karakter en moet veel toeren draaien om snelheid te maken, zoals de vroegere Honda S 2000. En dus moet je ook op tijd schakelen om de aandrijflijn bij de les te houden. Maar als je dat doet, word je beloond met een geweldige rijervaring. Denk aan die leuke, lichte achterwielaangedreven sportcoupés uit de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw: Alfa GTV, Ford Capri, misschien zelfs Porsche 944, maar dan geëvolueerd, verder gepolijst en verfijnd. Voorzien van moderniteiten als stabiliteitscontrole en tractiecontrole, maar met de mogelijkheid om dat uit te schakelen zonder dat je direct gevaar loopt er een hoekje vanaf te rijden. Nooit giftig Zoals Ton Roks ook al schreef over de Toyota GT 86, is het met de Subaru BRZ makkelijk om de achterkant een stapje opzij te laten zetten. Je schuift al gauw een beetje omdat de banden relatief smal zijn, maar giftig is de auto nooit en zelfs een minder ervaren stuurman zal hem gemakkelijk weer kunnen vangen. Bovendien voel je steeds dat de BRZ licht en agiel is. Hij luistert meteen en zeer nauwkeurig naar de besturing. Dat komt omdat de auto om de motor heen is gebouwd. De nieuw ontworpen tweeliter viercilinder boxermotor is een ontwikkeling van Subaru – het injectiesysteem stamt van Toyota (direct en indirect werkend) – en is extreem laag en ver naar achteren ingebouwd. Dat zorgt voor een zeer laag zwaartepunt en een gunstige gewichtsverdeling. Er valt trouwens relatief weinig gewicht te verdelen, want de auto weegt op kenteken slechts 1.177 kg. Nuchterheid Daardoor is de 200 pk van de BRZ voldoende om de auto in 7,6 seconden van 0 naar 100 te laten sprinten en een top van 230 km/h te bereiken. De lage luchtweerstand van de sportcoupé (Cw-waarde 0.27) doet ook nog een duit in het zakje om het verbruik laag te houden (6,9 liter per 100 kilometer) en de CO2-uitstoot navenant te verminderen (159 g/km). Die cijfers gelden voor de versie met handgeschakelde zesbak. De zestraps automaat (met stuurflippers) is fractioneel onzuiniger. En trouwens ook iets trager op de honderdsprint, maar daar merk je in de praktijk weinig van. De Subaru BRZ is net zomin als zijn Toyota-broertje een echt designstatement, maar de auto ziet er vooral van achteren erg goed uit met zijn twee dikke uitlaatpijpen. En het vleugeltje achterop is redelijk subtiel gebleven. Aan de voorkant bollen de spatborden heel fraai om de voorwielen heen en dat is ook van binnenuit goed te zien. In het interieur overheerst nuchterheid, maar je hebt wel een prima werkplek met uitmuntende stoelen. Niet al te veel poespas in en aan de Subaru BRZ dus, maar wel een pure, eerlijke auto, waar je elke keer met een glimlach instapt en met een heel brede grijns weer uitstapt. Een auto die terugkeert naar de sportieve essentie van autorijden: compact, licht en achterwielaandrijving. En dat voor een vanaf-prijs van rond de 40 mille. Daar worden we een beetje hebberig van. Tekst Mario Vos
Subaru BRZ
Motor 2,0 liter viercilinder boxermotor
Vermogen 200 pk bij 7.000 tpm,
Koppel 205 Nm bij 6.400-6.600 tpm
Transmissie Achterwielaandrijving, handgeschakelde zesbak
0-100 in sec. 7,6
Top in km/h 230
Verbruik in l/100 km 6,9
CO2-uitstoot in g/km 159
Prijs in euro Circa 40.000

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer