strictly cars with character

De nieuwe Porsche Panamera: alle ins&outs

29 juni 2016
De tweede generatie van de Porsche Panamera is een feit. Hij belooft zo sportief te zijn dat hij zelfs circuitwaardig is, zegt Porsche met een knipoog. We bekijken de dynamische limousine in detail. De Porsche Panamera combineert de prestaties van een sportwagen met het comfort van een limousine, houdt Porsche ons voor. Die sportiviteit zit hem vooral in het onderstel. Die is uit te voeren met technologie als adaptieve luchtvering en Porsche Active Suspension Management (PASM), maar ook met het Porsche Dynamic Chassis Control Sport systeem (PDCC Sport) inclusief Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Nieuw is de achterasbesturing die we al zagen bij de 918 Spyder en 911 Turbo.

Nieuwe motoren

De nieuwe V6 en V8 biturbo-motoren zijn compacter dan voorheen en kunnen daardoor lager worden gemonteerd. Dat heeft een gunstig effect op het zwaartepunt. De krachtbron belooft nog sneller te reageren op het gaspedaal onder meer via de Sport Respons knop die is geïntegreerd in de rijmodus-schakelaar op het stuur.

Zescilinder

De Panamera 4S is uitgevoerd met een 2,9-liter V6 bi-turbo. De relatief kleine cilinderinhoud hindert de prestaties niet. Met 440 pk is hij 20 pk krachtiger dan z’n voorganger, terwijl het koppel met 30 Nm is toegenomen tot 550 Nm. Voorzien van het Sport Chrono Pakket is een 0-100 km/u sprint in 4,2 seconden haalbaar. De Panamera Turbo biedt een 4,0-liter V8 bi-turbo met 550 pk en een koppel van 770 Nm. Ook dat is weer flink wat meer dan de vorige generatie die het met 520 pk en 700 Nm moet doen. In 3,6 tellen brengt de Panamera je vanuit stilstand naar de 100 km/u indien hij is voorzien van het Sport Chrono Pakket. Op de momenten dat er geen sportieve prestaties verwacht worden van de Panamera schakelen overigens vier cilinders uit. Hiermee neemt het brandstofverbruik tot 30 procent af. De nieuwe Panamera 4S diesel is eveneens uitgerust met een V8 krachtbron en wel eentje van 422 pk. Het koppel is met 850 Nm aanzienlijk. Het is zelfs de krachtigste diesel die Porsche ooit leverde en dat zie je terug in de 4,3 seconden die het duurt voordat de snelheidsmeter de 100 km/u aantikt. Een primeur is ook het feit dat de Panamera 4S diesel leverbaar is met permanente vierwielaandrijving.

Achterlichten

De uit aluminium opgetrokken Panamera is iets gegroeid. De Gran Turismo is langer (+3,4 cm) en fractioneel breder (+0,6 cm) en hoger (+0,5 cm) dan de eerste generatie. De wielbasis is met 3 centimeter toegenomen. Opvallend kenmerk in het nieuwe design zijn de achterlichten die in een smalle strip over de gehele breedte van de auto lopen. In het compleet nieuwe interieur vormen glaslook panelen en interactieve displays met een smartphone-interface de eyecatchers. Veel knoppen zijn verdwenen en hebben plaatsgemaakt voor een intuïtieve bediening via touchscreens. De definitieve overstap naar digitaal heeft Porsche echter niet gemaakt, er is nog altijd een analoge toerenteller aan boord, als hommage aan de Porsche 356 A uit 1955.

Assistentiesystemen

In het segment waar de Porsche Panamera zich in bevindt moet je uitpakken met innovatieve assistentiesystemen. Zo komt Porsche met een nachtzichtassistent die gebruik maakt van een warmtecamera om in de duisternis mensen en grote dieren te kunnen waarnemen. Een ander slim systeem is Porsche InnoDrive met adaptieve cruise control. Deze techniek kijkt op basis van de navigatie-gegevens en signalen van radar- en videosensors tot liefst drie kilometer vooruit en berekent en activeert de optimale acceleratie- en remwaarden en versnellingen. Hellingen en bochten kunnen zo automatisch genomen worden door de elektronische co-piloot. De nieuwe Panamera staat vanaf november bij de Nederlandse Porsche Centra vanaf € 133.800,- voor de Panamera 4S. [embed]https://www.youtube.com/watch?v=5WicTA0x6jE[/embed]

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer