McLaren P1 als huid" /> McLaren P1 als huid"> McLaren P1 als huid"> CARROS Magazine - Reïncarnatie McLaren F1 als luxe GT
strictly cars with character

Reïncarnatie McLaren F1 als luxe GT

20 juli 2016
Zitten we met de 916 pk sterke McLaren P1 als huidig topmodel te wachten op de terugkeer van de legendarische McLaren F1? Zeker wel, maar dan wel in een complete nieuwe vorm. De McLaren F1 uit de midden jaren negentig wordt nog altijd beschouwd als de ultieme supercar. Het is zijn uiterlijk, zijn topsnelheid van 390 km/u, zijn uit lichtgewicht koolstofvezel opgetrokken chassis, de vleugeldeuren en natuurlijk de centrale positie van de bestuurder die hem zijn iconische karakter meegeven. Dat er slechts 106 auto’s van gebouwd zijn, helpt ook bij de mythevorming. Nu denkt McLaren eraan om de naam F1 weer af te stoffen. Het wordt echter niet als toen een auto die de Formule 1-sensatie moet laten beleven buiten het circuit.

Snelste GT

De centrale zitpositie is echter gebleven met daarachter twee extra stoelen. Ook is de nieuwe F1 met een 700 pk sterke V8 niet slecht bedeeld. Toch wil McClaren de nadruk leggen op luxe en comfort. De F1 moet een GT worden – aldus de collega’s van het Britse AutoCar – om lekker mee te toeren. McLaren zou McLaren niet zijn als ze beloven het de snelste GT ter wereld te maken, maar het pure circuitwaardige karakter moet naar de achtergrond verdwijnen. Verder moet het interieur een waar kunstwerk worden door een mix van materialen te gebruiken; van klassiek tot uiterst modern. In 2018 kunnen we de herboren F1 al verwachten als AutoCar juist is.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans