strictly cars with character

En dat is vier: de Porsche Panamera 4 E-Hybrid

9 september 2016
De Panamera-lijn krijgt steeds meer vorm. Zo neemt Porsche ook de Panamera 4 E-Hybrid met vierwielaandrijving mee naar Parijs. De Panamera Turbo (404 kW/550 pk), de Panamera 4S (324 kW/440 pk) en de Panamera 4S Diesel (310 kW/422 pk) mochten we al verwelkomen. En wellicht komt daar binnenkort ook de shooting brake – de Panamera Sport Turismo - bij. De voorlopige nummer vier in de rij is echter de  Porsche Panamera 4 E-Hybrid die in tegenstelling tot de Panamera Sport Turismo zeker in Parijs zijn opwachting maakt.

Laag verbruik

Het systeemvermogen van de hybride bedraagt 462 pk. Samen met een koppel van 700 Nm maakt dat de vierwielaangedreven Panamera allesbehalve sloom. In 4,6 seconden sprint hij van 0-100 km/u, terwijl de topsnelheid 278 km/u bedraagt. Toch belooft Porsche een gemiddeld verbruik van 2,5 l/100 km. Die waarden komen zo laag uit vanwege de elektrische actieradius van maximaal 50 kilometer.

Boost

Het grote verschil met zijn voorganger is dat de elektromotor en de benzinemotor vanaf het begin samenwerken. Voorheen was dat pas wanneer het gaspedaal voor minimaal 80% werd ingetrapt. Deze nieuwe techniek leent de Porsche Panamera 4 E-Hybrid van de 918 Spyder. Net als de bij de 918 Spyder zorgt de elektromotor voor een boostfunctie, terwijl de 2,9-liter V6 ook al over twee turbo’s beschikt. Verder beschikt de Panamera 4 E-Hybrid over een snelschakelende Porsche achttraps PDK.

Rijmodi

Voortaan beschikt de hybride Panamera over vier rijmodi. De E-Power, E-Hold en E-Charge-modi waren al eerder beschikbaar, de Hybrid Auto-modus is nieuw. Daarbij zoeken de elektromotor en de benzinemotor altijd de meest efficiënte samenwerkingsvorm. De Porsche Panamera 4 E-Hybrid is te bestellen vanaf € 114.700. De levering begint in april 2017.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer