strictly cars with character

Waarom Apple McLaren zou willen overnemen

22 september 2016
Volgens The Financial Times is Apple in gesprek met McLaren. Het zou om een overname gaan of een samenwerking. Maar waarom is Apple zo geïnteresseerd in de Britse autobouwer? Apple houdt zelf de kaken stijf op elkaar – zoals het eigenlijk al jaren doet rondom Project Titan – en volgens Bruce Wayne van McLaren is zijn bedrijf “niet in overleg met Apple met betrekking tot enige vorm van investering”. Tegen de NY Times voegde hij daar nog aan toe: “De eigenschap van onze business is dat we regelmatig in gesprek zijn met allerlei type partijen, maar deze gesprekken blijven vertrouwelijk. We zijn niet in de omstandigheid om een elk soort gesprek te bevestigen of ontkennen.” Toch lijkt het er sterk op dat Apple en McLaren binnenkort innig gaan samenwerken, of waarschijnlijker nog; dat de grote haai Apple het niettige McLaren opslokt. Niet meer dan twee miljard dollar zou de tech-gigant moeten neerleggen om McLaren over te nemen; een heel klein hapje uit het 160 miljard dollar grote besteedbare vermogen van het bedrijf.

Know-how

Een overname is voor Apple interessant omdat het met die relatief kleine investering veel know-how binnenhaalt. McLaren doet met een eigen team mee in de Formule 1 en is in staat hoogtechnologische auto’s te bouwen. Het heeft ervaring met koolstofvezel composieten, koolstofvezel en aluminium die teruggaat tot begin jaren tachtig. McLaren bracht in 1981 immers het koolstofvezel chassis naar de Formule 1. De legendarische McLaren F1 was in 1993 vervolgens de eerste auto voor de openbare weg opgetrokken uit het zeer lichte doch sterke materiaal. En in de P1 hypercar is plug-in hybridetechniek gebruikt, waardoor McLaren Apple ook zou kunnen helpen met elektrificatie.

Stap naar de massa

Volgens de NY Times is McLaren met zijn 1.654 verkochte auto’s in 2015 anders dan traditionele autobouwers. Zo hebben de Britten geen grote productie om te beschermen. McLaren zou met Apple wel eens de stap naar de massa kunnen maken, althans als de McLaren technologie in een toekomstige Apple Car terecht komt. Bovendien is McLaren in private handen en dankzij de relatief geringe omvang van het bedrijf is een overname logistiek vrij simpel in te passen.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer