De Carros Nieuwsflash van maandag 21 november: Jaguar F-Type mogelijk met middenmotor, ‘instap-Porsche’ blijft uit en de NIO EP9 belooft het nodige elektrische geweld.
Volgende Jaguar F-Type mogelijk met middenmotor
Volgens Ian Callum, het Hoofd Desing van Jaguar, denkt zijn merk serieus er over om de volgende generatie van de F-Type te voorzien van een middenmotor. Het huidige model heeft daarentegen de motor voorin. Door de F-Type als middenmotor-model te herpositioneren zou Jaguar de concurrentie – lees: vooral Porsche met haar 911 – op een zijspoor moeten zetten. De
neunelfer beschikt traditiegetrouw over een motor achterin. Als de F-Type een middenmotor krijgt, is het waarschijnlijk dat de proporties van de auto worden aangepast. Denk aan een kortere motorkap en langere kont. De nieuwe Jaguar F-Type wordt niet verwacht voor 2020.
Porsche kiest niet voor de massa
De goedkoopste Porsche in het modelgamma is momenteel de 718 Cayman. Voor ruim 67 duizend euro staat hij in de prijslijst. Porsche heeft dus voldoende ruimte om daar nog een ‘budgetmodel’ onder te zetten. Laten we zeggen; een sportieveling voor net onder de vijftig mille. Volgens de wereldwijde sales-baas van Porsche, Detlev von Platen, zal zijn merk die strategie echter niet hanteren. “We zijn een fabrikant van exclusieve sportauto’s. We hebben niets te winnen met de creatie van een goedkopere Porsche in de toekomst. Het is niet de kwantiteit, maar de kwaliteit waar we op inzetten.” Er wordt wel gefluisterd dat Porsche aan een sportwagen werkt, die boven de 911 wordt gepositioneerd. De auto – 650 pk sterk en al ‘960 genoemd’ - moet vanaf 2019 concurreren met onder meer de Ferrari 488 GTB en de
Lamborghini Huracán.
NIO EP9 belooft het nodige elektrische geweld
Naast Tesla Motors en Faraday Future ziet het eveneens Amerikaanse
NextEV een belangrijke rol voor zich in de toekomst van elektrisch rijden. Vandaag toonde de ambitieuze startup haar eerste model: de NIO EP9. De 1360 pk sterke EP9 belooft een echte elektrische hypercar te zijn gezien zijn recent gezette tijd op de Nordschleife: 7 minuten en 5 seconden. Volgens NextEV accelereert de NIO EP9 in 7,1 seconden van 0 naar 200 km/u. De volledige actieradius zou net geen 430 km beslaan.
[embed]https://www.youtube.com/watch?time_continue=106&v=fJD-Ip1meuE[/embed]