strictly cars with character

CARROS BUYERS GUIDE: hothatches top-10

8 december 2016
Je zoekt iets compacts én snel. Waar kun je dan uit kiezen? CARROS selecteert tien hothatches, in willekeurige volgorde.

Ford Focus RS – 350 pk

Uit de 2,3-liter EcoBoost motor van de Ford Focus RS wordt moeiteloos 350 pk gepeuterd. Daar hoort een koppel van 440 Nm bij, maar belangrijker nog is het voorbeeldige weggedrag van de bejubelde Focus. Die is onovertroffen.

Honda Civic Type R – 310 pk

Met een topsnelheid van 270 km/u en een 0-100 km/u sprint in 5,7 seconden maak je in hothatch-land echt wel indruk. De forse achtervleugel en vier gigantische uitlaatuiteindes maken de Type R weinig subtiel. Maar mag het!

Peugeot 308 GTi – 270 pk

Een stuk ingetogener dan de Honda Civic Type R is de Peugeot 308 GTi. En wie niet beter weet, zou zijn 1,6-liter viercilinder turbomotor als bescheiden omschrijven. Peugeot tovert er echter tot 270 pk uit (er is ook een versie met 250 pk) en dat is meer dan voldoende om de Focus RS en Civic Type-R het hoofd de bieden, ook al wordt de 300 pk-limiet duidelijk niet overschreden.

MINI John Cooper Works – 231 pk

Als MINI de naam van John Cooper Works op haar auto’s schroeft, weet je dat het goed zit. De 3-deurs JWC komt met 231 pk goed uit de verf, want in 6,3 seconden knalt hij vanuit stilstand naar de honderd. De bekende kart-achtige besturing maakt de snelheidsbeleving compleet.

Renault Clio R.S. Trophy – 220 pk

De nieuwe nieuwe Mégane RS wordt in 2017 verwacht en zal dan waarschijnlijk 300 pk meekrijgen, toch weer 25 pk meer dan de meest recente RS 275 Trophy. Voor deze lijst selecteren wij echter de Renault Clio R.S. Trophy omdat die sinds afgelopen zomer nieuw is. De Clio RS is goed voor 200 pk, maar de de Trophy-uitvoering met zijn verlaagde onderstel schroeft daar nog eens 20 pk bij. Als dat niet het betere gooi- en smijtwerk oplevert, dan weten wij het ook niet meer.

Kia pro_cee’d GT – 204 pk

Geschreven in onderkast en met de nodige leestekens blijft de pro_cee’d een rare naam, maar als GT brengt hij toch 204 pk op de proppen. Daar laat hij zijn concurrenten in deze lijst zeker niet van verbleken – integendeel – maar hij is met een vanafprijs van ruim 37 mille goed betaalbaar. De nul naar honderd verloopt in 7,7 seconden.

SEAT Leon Cupra – 300 pk

In februari van komend jaar presenteert SEAT haar nieuwe Leon Cupra en voor het eerst in de geschiedenis tikt de Spanjaard met een peper in zijn kont de grens van 300 pk aan. Voor het eerst sinds de eeuwwisseling is ook vierwielaandrijving weer terug.

Volkswagen Golf GTI Clubsport – 265 pk

De Volkswagen Golf GTI Clubsport S met 310 pk is helaas al uitverkocht -  er zijn er immers slechts 400 van gebouwd – anders had hij zonder moeite deze lijst gehaald. Wij doen het dus met de ‘reguliere’ Volkswagen Golf GTI Clubsport met 265 pk. Zijn 0-100 km/u sprint in 6,3 seconden kan behoorlijk bekoren, net als zijn topsnelheid van 250 km/u.

Audi S1 Sportback – 231 pk

Wie nog iets sneller dan de GTI Clubsport bij het stoplicht vandaan wil zijn en het graag binnen het Volkswagen-concern zoekt, kan terecht bij de Audi S1 Sportback. Het model beschikt over minder vermogen dan de Clubsport, maar is toch met zijn 2.0 TFSI in 5,9 seconden vanuit stilstand bij de magische honderd. Quattro vierwielaandrijving is standaard.

Mercedes-Benz A 250 Sport – 218 pk

Omdat de Mercedes-AMG A 45 4MATIC elke andere auto in deze lijst verpulvert, houden we het bij de A 250 Sport. De klassieke sprint verloopt in iets meer dan zes tellen en bovendien waarderen we de geslaagde AMG-styling; heerlijk sportief, maar niet over de top.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer