strictly cars with character

Concurrentie in SUV-land: Jaguar E-Pace kost 48.300 euro

14 juli 2017
Jaguar nestelde zich met de F-Pace vrij recent al tussen de grote performance-SUV’s. Het wil met haar gloednieuwe E-Pace hetzelfde doen bij de compacte hoogpotigen. Aan het begin van de 21e eeuw nam goed beschouwd BMW het voortouw met haar X3. Een luxe SUV hoefde niet altijd groot te zijn was de stelling van de Duitsers, ook een wat compactere variant kan succes hebben. Audi volgde pas jaren later met haar Q3 en ook de Range Rover Evoque van LandRover liet lang op zich wachten. Jaguar is het traagste jongetje van de klas als het om SUV’s gaat en betreedt de compacte klasse der luxe jongens pas nu met de E-Pace.

F-Pace

De achterstand betekent niet dat Jaguar meteen kansloos is. Bij de F-Pace hebben we al gezien dat een laat debuut een heel goede auto kan opleveren. Bij de E-Pace is vanzelfsprekend goed gekeken naar het design van de grote broer. De kenmerkende Jaguar-grille en korte overhangen doen het ook bij de E-Pace prima.

AWD

Jaguar heeft – het is inmiddels traditie – de 4,4 meter lange E-Pace op een lichtgewicht onderstel gezet. De vierwielaandrijving werkt volgens het Active Driveline-principe van de Britten. Zo kan bijna het complete motorkoppel naar de achteras worden gestuurd, waardoor de E-Pace de karakteristieken heeft van een sportieve achterwielaangedreven auto. Afhankelijk van de omstandigheden kan ook meer vermogen naar een afzonderlijk wiel of wielen worden verzonden, bijvoorbreeld in een snel genomen bocht. Als met constante snelheid wordt gereden, schakelt Active Driveline het AWD-systeem echter  uit, aldus Jaguar, waarna de aandrijfkracht uitsluitend naar de vooras wordt gestuurd. De vierwielaandrijving kan binnen 0,3 seconde weer worden ingeschakeld als de rijomstandigheden veranderen.

Motorenaanbod

Active Driveline is overigens aleen leverbaar op de 300 pk sterke benzineversie en de diesel met 240 pk. De diesels met 150 en 180 pk en de benzinevariant met 249 pk hebben de technologie niet aan boord. Overigens is alleen de 150 pk sterke diesel voorwielaangedreven. De E-Pace voorzien van de Ingenium-benzinekrachtbron met 300 pk sprint in 6,4 seconden van nul naar honderd. Alle motoren zijn gekoppeld aan een negentrapsautomaat of aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Hedendaagse snufjes

De E-Pace beschikt over diverse rijmodi, waarbij de instellingen van het gaspedaal, de automatische transmissie, de besturing en het Adaptive Dynamics-onderstelsysteem kunnen worden aangepast. Vanzelfsprekend ook aanwezig zijn de nodige eigentijdse veiligheids- en rijassistentiesystemen. Een stereocamera zoekt de omgeving van de auto af en detecteert onder meer voetgangers. Deze ‘ogen ‘ van de auto zijn onder meer van waarde voor de rijbaanassistent, remassistent, verkeersbordherkening en de adaptieve cruise control. Een Head-Up Display en spraakherkenningstechnologie zijn van de partij. De bagageruimte is standaard goed voor 577 liter, maar wie de achterbank neerklapt komt op 1.234 liter uit.

Prijsstrategie

De E-Pace is in de S, SE en HSE-trims leverbaar maar ook als sportieve R-Dynamic-uitvoering en –in het eerste verkoopjaar - als First Edition. De prijslijst begint bij 48.300 euro en dan heb je de voorwielaangedreven 150 pk sterke diesel. Wie die prijs ziet, weet dat de E-Pace niet meteen de BMW X3 op de korrel heeft, eerder de X1. De X3 start namellijk bij ruim 68.000 euro, terwijl de X1 voor ruim 42.000 de showroom verlaat. Bij Audi doen de instapversies van de Q3 en Q5 respectievelijk ruim 38.000 euro en bijna 54.000 euro, ook daar laveert de E-Pace tussenin. De Range Rover Evoque van hetzelfde concern komt met haar vanafprijs van 46.350 euro nog het meest in de buurt.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans