strictly cars with character

Autoverkopen Europa in de lift. En Nederland doet goed mee

1 augustus 2018
In het eerste halfjaar werden er in Europa weer meer auto’s verkocht. In totaal werden er 8,66 miljoen bolides aangeschaft; een record voor dit millenium. Ook in Nederland groeiden de autoverkopen hard. Ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar werden er van januari tot en met juni 2,7 procent meer auto’s verkocht in Europa. Liefst 20 van de 27 door JATO onderzochte landen konden een groei aantekenen, waarbij 8 landen zelfs dubbele cijfers konden overleggen. Tot die laatste groep behoort ook Nederland. In het eerste halfjaar van 2018 werden er in ons land 289.302 auto's verkocht, tegenover 258.408 exemplaren in dezelfde periode een jaar eerder. De groei komt daarmee uit op 12 procent.

Volkswagen T-Roc

De marktleider in Nederland – Volkswagen – is ook marktleider in Europa. De Duitsers zagen de verkopen op ons continent met ruim 9 procent toenemen en heeft met bijna één miljoen verkochte auto’s (988.500 exemplaren) een marktaandeel van 11,4 procent. Het verkoopresultaat van Volkswagen was het beste in 20 jaar. Het merk scoort vooral goed met compacte SUV’s. De T-Roc werd in Europa liefst 71.000 keer verkocht. Volkswagen staat in 11 Europese markten bovenaan. Vooral in Noordwest-Europa valt Volkswagen in de smaak.

Jeep Compass

Een ander goudhaantje in de populaire klasse der compacte SUV’s is de Jeep Compass. Het model schopte het met ruim 40.000 verkochte exemplaren tot plek vijf en stuwde de verkopen van Jeep van 53.500 eenheden in de eerste helft van 2017 naar 89.400 exemplaren dit jaar. En dan te bedenken dat Jeep in 2014 in een half jaar tijd niet verder kwam dan 15.600 verkochte exemplaren. Vooral in Italië doet Jeep het goed, en dat heeft alles te maken met de Fiat Chrysler-paraplu waar het onder valt. Andere merken die snel groeiden in Europa zijn SEAT, Dacia en Renault. SEAT heeft met de Arona (45.000 verkochte exemplaren) een populaire auto in handen terwijl Dacia de Duster (+31 procent) het goed zag doen. Peugeot zag twee modellen flink vaker verkocht worden: de 3008 (+43 procent) en de 5008 (+321 procent). Ook Kia – inmiddels de nummer vijf in Nederland –ging met de Picanto, Niro en Stonic naar een markaandeel van 3,1 procent in Europa (was 2,9 procent).

Dip

Maar niet met elk merk ging het goed. Fiat zag haar verkopen met 10 procent afnemen in Europa. Die dip is vooral te danken aan het ontbreken van populaire SUV’s in haar aanbod. Want als één ding wel duidelijk wordt uit de JATO-cijfers is dat de compacte SUV erg gewild is in Europa. Fiat mist bovendien nieuwe, frisse modellen. De Fiat 500 gaat bijvoorbeeld al 11 jaar mee. Ook Opel verloor in Europa, naast Nissan en Ford. Ford heeft vooral last van de dalende autoverkopen in het Verenigd Koninkrijk. De grote Duitse Drie – Audi, BMW en Mercedes-Benz – zagen hun marktaandeel eveneens krimpen. De afnemende vraag naar diesels speelt hen parten. Bij Audi viel verder de verkoop van de A3 en A4 tegen, terwijl BMW haar 3 Serie maar moeilijk aan de man kon brengen. Mercedes-Benz zag de vraag naar de A-Klasse en C-Klasse dalen.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans