strictly cars with character

Kort Gesproken: Robert Irlinger, CEO van BMW-i

19 december 2018

Tesla loopt voorop en Duitse merken hobbelen daar met achterstand achteraan, zowel met elektrische als met autonome auto’s. Dat is het beeld dat bestaat. We bespraken met Rober Irliger, CEO van BMW-i, of dat beeld klopt.

1 BMW liep voorop met elektrificatie, met de i3 en i8. Nu heeft iedereen het beeld dat Tesla de grote gangmaker is en dat de andere merken volgen. Wat is er gebeurd?
“Het zou heel makkelijk zijn om te zeggen: probeer er eens een te kopen. Dan doel ik niet alleen op de levertijden van Tesla, maar vooral op de stortvloed aan elektrische, autonome studiemodellen. Bij ons staan ze gewoon in de showroom, zowel de i3 als de i8. De ontwikkeling heeft niet stilgestaan, we hebben de modellen regelmatig geüpdatet en zijn er nog steeds trots op. Toch zien wij ook dat elektrische mobiliteit nu sprongen maakt, zeker met de recente komst van de Jaguar I-Pace. Dat is andere koek dan bij Volkswagen en Daimler, waar ze er tot nu toe vooral over spraken.”

2 Maakt BMW zich niet druk over het enorme aantal mensen dat een Tesla Model 3 heeft gereserveerd?
“Natuurlijk zijn dat mooie aantallen, maar wij zijn heel tevreden met de verkoopaantallen van BMW. We hebben afgelopen jaar ruim 100.000 geëlektrificeerde auto’s verkocht, dit jaar verwachten we op ruim 140.000 te eindigen. Afgelopen jaar waren we op dat gebied marktleider in Europa. Daarom hebben we er vertrouwen in dat we het juiste pad hebben gekozen. Los daarvan werken wij natuurlijk ook aan nieuwe elektrische en hybride auto’s. Maar zodra we de productieversie tonen, willen we die ook kunnen leveren.”

3 Dat brengt ons op de i4. Wordt die net zo baanbrekend als de i3?
“De i4 is door Harald Krüger bevestigd voor 2021. In de tussentijd kan natuurlijk nog veel gebeuren, maar in algemene zin kan ik zeggen dat onze i-modellen altijd voorop zullen lopen en innovatief zijn. Tegelijkertijd zullen ze dichter naar onze ‘normale’ modellen groeien, omdat die ook geschikt moeten worden voor elektrificatie – geheel of gedeeltelijk. Ook het gebruik van carbon en CFRP zie je steeds meer bij de reguliere modellen. Er gaan geruchten dat we dat zouden willen verminderen, maar je hoeft maar naar de iNEXT te kijken om te zien dat dat onzin is. Je kunt je echter voorstellen dat het bij een model als de X5, die toch twee ton weegt, misschien minder zinvol is om een paar kilo te besparen door dure carbondelen te gebruiken.”

4 Kunnen we daaruit opmaken dat de volgende generatie van de i3 net zo riant van carbondelen voorzien zal zijn als de huidige?
“Met de i3 en de i8 hebben we ongelooflijk veel geleerd over het gebruik van carbon. Bij compacte auto’s en sportauto’s is het zinvol, maar dat wil niet zeggen dat we het bij de opvolger van de i3 weer zo doen. Het is namelijk ook een complex materiaal, dus zodra productie volumes toenemen, moet je het opnieuw overwegen.”

5 Bij Peugeot zeggen ze: mensen kopen onze auto’s vanwege hun stijl, vormgeving en comfort, niet omdat het een benzine-, dieselof elektrische auto is. Waarom doet BMW dat anders?
“Ik zou zeggen dat mensen een Peugeot kopen vanwege de prijs. Maar dat doet niet af aan je vraag waarom wij een andere aanpak kiezen. We hebben al gezegd dat we daar gedeeltelijk van zullen afstappen. Natuurlijk komen we met elektrische varianten van onze reguliere modellen, anders kunnen we ze over een aantal jaren in aanzienlijke delen van de wereld niet eens meer verkopen. Onze intentie is echter óók om met BMW i een innovatieve modellijn te blijven aanbieden. Daarbij blijft Freude am Fahren vooropstaan, zelfs als auto’s in de toekomst geheel of gedeeltelijk autonoom zijn. Een BMW zul je altijd ook zelf kunnen besturen.”

6 Peter Schwarzenbauer, lid van de raad van bestuur van BMW, zei afgelopen jaar dat Tesla heeft gedaan wat BMW vergeten is: elektrische auto’s sexy maken. Zou u het weer zo doen als u het mocht overdoen?
“Ik kan me niet voorstellen dat hij dat gezegd heeft. Maar ik zou het inderdaad weer net zo doen, want de i3 is een fantastische auto. Tesla’s zijn reusachtige auto’s met enorme accupakketten omdat ze een zo groot mogelijke actieradius moeten hebben. Het leek ons beter om het op de intelligente manier te doen: beginnen met elektrische auto’s waar de uitstoot er het meest toe doet, namelijk in stedelijke gebieden. Daar zijn volop laadpalen en heb je een minder grote range nodig. Daarna breiden we het uit naar de grotere modellen, ook al omdat de batterijtechniek snel verbetert én omdat het aantal laadpalen buiten de stad in de komende jaren ook sterk toeneemt.”

Door: Perry Snijders

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer