strictly cars with character

Subaru verleidt Amerikaan het beste tot herhalingsaankoop

18 juli 2019

Hoe loyaal bent u aan uw automerk? Dat vroeg het bekende onderzoeksbureau J.D. Power aan Amerikaanse consumenten. Het beste kans op een herhalingsaankoop maken Japanse merken als Subaru, Toyota en Honda.

Loyaliteit is voor automerken van groot belang. Want als je bestaande klanten vast kan houden voor vele jaren, heb je een trouwe fanbase die als het goed is voor flink wat omzet zorgt. Onderzoeksbureau J.D. Power vroeg Amerikaanse consumenten – overigens voor het eerst – naar het automerk dat ze rijden en of hun volgende auto weer van het zelfde automerk is.

Japanse top-3

In het onderzoek komen drie Japanse automerken bovendrijven. Zo blijkt dat 61,5 procent van de Subaru-rijders overweegt om het merk trouw te blijven bij een volgende aankoop van een auto. Ook Toyota (59,5 procent) en Honda (57,7 procent) scoorden goed. Op plek vier en vijf staan de Amerikaanse merken Ram (56,2 procent) en Ford (54 procent).

Ondermaats

Merken als Dodge (16,8 procent), Fiat (16,5 procent), Chrysler (14,4 procent) en smart (14,3 procent) bungelden onderaan de lijst. Blijkbaar doen modellen van die merken niet aan de verwachtingen van de Amerikaan.

Duitse nek-aan-nek-race

J.D. Power maakte ook een lijstje van luxemerken. Ook daar is een Japans merk lijstaanvoerder, want 47,6 procent van de Amerikanen met een Lexus stapt voor een volgende aankoop weer een Lexus-showroom binnen. Op plek twee tot en met vijf staan Duitse merken. Mercedes-Benz, BMW, Porsche en Audi ontlopen elkaar nauwelijks met zo’n 43 tot 44 procent kans op een herhalingsaankoop. Lijstduwer is Jaguar. Slechts 1 op de 5 Amerikanen met een Brit op de oprijlaan wil die op termijn vervangen voor een nieuwe Jaguar.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer