strictly cars with character

Je auto snel virusvrij? Zet hem in de zon

25 mei 2020

Volgens het Algemeen Dagblad is je auto in twintig minuutjes coronavirusvrij als je hem bij wat warmer weer in de zon zet. Ook makkelijk als je meer zaken wilt ontsmetten, zoals mondkapjes. Je legt ze gewoon in de auto.

Het coronavirus houdt niet van warmte. In 20 minuutjes is een mondkapje, je kleding of je boodschappen virusvrij als je ze gedurende die tijd blootstelt aan een temperatuur van 55 graden Celsius. Bij een temperatuur van 65 graden houdt het virus het slechts 5 minuutjes vol. Je oven is dus een prima ontsmetter, al lijkt een wasmachine of droger voor een aantal zaken een logischer keuze. Daarin wordt het op de hoogste stand ook voldoende warm en is je mondkapje of kleding weer virusvrij.

Binnentemperatuur

Ook de auto blijkt een prima virusdoder te zijn. Op een wat warme dag vol zonneschijn wordt het in een geparkeerde auto met gesloten raampjes snel bloedheet. Volgens het Algemeen Dagblad heb je bij een buitentemperatuur van 20 graden Celsius in no-time binnen in je auto 45 graden Celsius te pakken. Als je flink wat boodschappen moet doen is dat genoeg tijd om alles binnenin te ontsmetten. De auto zelf, maar ook ander zaken. Het AD baseert zich op een onderzoek van de Universiteit van Georgia.

Overleven

Overigens kan het coronavirus in normale omstandigheden – huiskamertemperaturen -  een dag in leven blijven op papier of karton. Op een ondergrond van plastic of roestvrij staal vindt het virus het tot drie dagen prettig.

Beeld: Unsplash.com, Christian Wiediger

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans