strictly cars with character

Klimaatbonus: Per BMW 540D Xdrive langs Nederlandse wijnhuizen

28 januari 2021

U leest graag reisverhalen. Wij maken ze graag. Ook wanneer we binnen de landsgrenzen moeten blijven. En wat blijkt dan: dat er hier nog best een potje te sturen valt én dat er veel te ontdekken is. Zo zijn er in heel het land wijngaarden te vinden. Huib de Vries bezocht er zeven en bediende zich daarbij, om hem moverende redenen, van een ruime stationcar.

Het maken van een selectie van de beste Nederlandse wijngaarden is nog niet zo eenvoudig. Er zijn gewoon veel te veel goede wijnmakers. Voor ons een ontdekking, maar voor vinoloog en auteur Peetra van der Knaap heeft wijnland Nederland geen geheimen. We gingen dus bij haar te rade; Peetra selecteerde voor ons zeven adressen verspreid over ons land.

Stan Beurskens

Naarmate onze reis vorderde raakten we steeds meer onder de indruk. Ja, natuurlijk van de BMW 540d, één van de meest sublieme reisauto’s die we recent reden. Maar daarover later meer. Nee, we raakten onder de indruk van de Nederlandse wijnmakers. Van hun bevlogenheid en toewijding, die ervoor zorgde dat er nu in Nederland fantastische wijnen worden gemaakt. Rood, rosé, vele witten en hoogwaardige bubbels. De klimaatverandering helpt een beetje, maar het is vooral de professionalisering die de afgelopen pakweg tien jaar heeft plaatsgevonden die zorgt voor een ongekende kwaliteitssprong.

Drijvende kracht hierachter blijkt Stan Beurskens van Wijndomein St. Martinus in het Zuid-Limburgse Vijlen, waar wij onze wijnreis der lage landen starten. Beurskens is niet alleen een toonaangevende wijnmaker en wijnboer, maar ook adviseur en coach van wijnboeren in binnen- en buitenland. Hij is van mening dat je ook in ons vlakke land wijn kunt maken, zolang je het maar gericht aanpakt en de juiste druivenrassen gebruikt. Ondertussen worden de wijnen van zijn eigen St. Martinus in toprestaurants door het hele land geschonken, zoals in het Rotterdamse 'Parkheuvel'. Het Wijndomein heeft een hypermodern bezoekerscentrum met een Wijnkenniscentrum en een uitgebreide ontvangstfaciliteit voor proeverijen, middenin het allermooiste stukje Nederland. Een omweg waard!

Bungeejumpen

We rijden in een bleek herfstzonnetje op een doordeweekse dag over een lege Mergellandroute. In de haarspeldbochten geen last van de honderden motorrijders die je hier op een mooie zondag tegemoet komen. Niet dat dit nou het soort wegen is waar de BMW 540d xDrive Touring het best tot zijn recht komt. Nee, de snelweg is zijn domein. Deze auto geeft als geen andere die we recent reden het gevoel van macht en vrijheid. De macht van het lichtjes bewegen van de rechtervoet waarmee het reuzenkoppel vanaf 1.750 toeren vrijkomt en er aan het horizontale bungeejumpen geen einde lijkt te komen. Het gevoel van vrijheid dat je bekruipt als je ziet dat de actieradius nog meer dan duizend kilometer bedraagt.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 8/2020. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans