strictly cars with character

Kort gesproken: Michael Steiner van Porsche

12 april 2021

Elektrische auto’s zijn de toekomst, horen wij vaak. Maar hoe moet het dan met al die sportautofanaten, die zo verknocht zijn aan hun hoorbaar ronkende benzinemotor? Om hen te kunnen bedienen werkt Porsche met Siemens aan e-fuels, een ‘groene’ brandstof als vervanger voor benzine. We spraken hierover met Porsche-ontwikkelingsbaas Dr. Michael Steiner.

Kunt u in enkele zinnen uitleggen hoe synthetische brandstof wordt gemaakt?
“E-fuels worden geproduceerd met via elektrolyse verkregen waterstof en uit de lucht gehaalde CO2. Eerst wordt dan e-methanol geproduceerd, dat daarna wordt verwerkt tot e-fuel. Omdat voor de productie alleen hernieuwbare elektriciteit wordt gebruikt en er bij de verbranding van e-fuel evenveel CO2 vrijkomt als daarvoor aan de lucht werd onttrokken, is de keten nagenoeg CO2-neutraal.”

Is het niet veel efficiënter om de met windmolens opgewekte energie direct in elektrische auto’s te gebruiken?
“De energie uit wind en zon is ongelijk verdeeld over de wereld. Vooral in regio’s met een grote energiebehoefte, zoals Europa, China en de VS, is de opbrengst ervan laag. En ook in de toekomst zal er geen overvloed aan groene energie in Europa zijn, waardoor het duur blijft. Daarom kun je deze energie beter direct gebruiken. Elektrische auto’s zoals de Porsche Taycan sluiten op die behoefte aan. Vanwege de hoge energiekosten en de geringe beschikbaarheid van groene stroom in Europa, is het niet zinvol om er e-fuel van te maken. Door de hoge efficiëntie van windmolens in Patagonië en de daarmee gepaard gaande lage energiekosten is omschakeling op vloeibare energiedragers daar economisch verantwoord. Een ander voordeel is dat vloeibare e-fuels kunnen worden opgeslagen, vervoerd en verwerkt met gebruikmaking van de bestaande infrastructuur. Dit resulteert uiteindelijk in een vergelijkbare totale efficiëntie voor een voertuig met een verbrandingsmotor.”

Vereist e-fuel nog aanpassingen aan de bestaande benzinemotoren?
“Nee, het kan zonder enige aanpassing in alle benzinemotoren worden gebruikt.”

Wanneer zien we e-fuel aan de pomp?
“De eerste e-fuels uit de proeffabriek zullen worden gebruikt in de autosport en in voertuigen van het Porsche Experience Center. Maar ze zijn geschikt voor álle benzinemotoren. Zelfs klassieke 911’s kun je hiermee dus klimaatvriendelijk rijden. Maar of er aparte e-fuel pompen komen? Ik denk dat e-fuels worden gemengd met conventionele brandstoffen om de CO2-uitstoot over de hele linie te verminderen.”

Wat zal de prijs zijn?
“Op dit moment zijn de productiekosten van één liter e-fuel circa tien dollar. Maar naarmate de productie stijgt, daalt de prijs. In combinatie met een stijgende CO2- heffing voor fossiele brandstoffen denken wij dat de prijzen op de middellange termijn op een vergelijkbaar niveau komen.”

Hoe groot is de markt voor e-fuel op de langere termijn?
“Moeilijk te zeggen. In de eerste fase tot 2022 zullen wij in Chili 130.000 liter klimaatvriendelijke brandstof per jaar produceren. Medio 2024 gaat dat naar 55 miljoen liter. Daarmee kan de hele jaarproductie van de 911 een jaar lang rijden. En weer twee jaar later zal de jaarproductie zo’n 550 miljoen liter zijn.”

Dit artikel is afkomstig uit CARROS #2-2021. Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer