strictly cars with character

Tweede generatie Toyota Mirai op waterstof: H2 Oh!

12 juli 2021

“Wat een mooie auto is dit!” We hoorden het vaak tijdens een wat langere kennismaking met de nieuwe waterstofauto van Toyota, de Mirai. Qua voorganger waren de reacties ‘verdeeld’ om het voorzichtig uit te drukken, maar deze krijgt de handen wél op elkaar.

Persoonlijk vond ik het een gaaf ding, die vorige. Mooi van lelijkheid. En ik vond het destijds slim dat Toyota een model dat zo vooruitstrevend was er ook zo anders uit liet zien. Het deed me op de een of andere manier deugd dat ze in ‘mijn’ mooie stad achter de duinen als taxi rondreden. Naar het schijnt hebben ze samen al ruim anderhalf miljoen probleemloze kilometers gereden.

Optische trucs

Het eerste wat me opvalt als ik achterin in de nieuwe Mirai plaatsneem, is dat hij aanzienlijk minder ruim is dan de H(aagse)- taxi’s. In die auto zat je voorin op de fuelcell stack - de energiecentrale - en achterin op een waterstoftank. De hele (voorwielaangedreven) auto was daardoor vrij hoog en de achterpassagiers zaten er als een vorst. Maar voor de nieuwe Mirai, gebouwd op een iets ingekort LS-platform, is een totaal andere packaging gekozen, met achterwielaandrijving, drie tanks (totaal 140 liter, voor 5,6 kilogram waterstof) en de fuelcell stack tussen de voorwielen onder een lekker lange motorkap. Daardoor is de waterstofauto van Toyota een gestrekte, chiquesportieve, welhaast Porsche Panamera achtige auto geworden. Zij het dat de fotograaf van dienst constateerde dat de schoonheid van de Mirai toch vrij lastig in twee dimensies is te vangen, er zijn wat optische trucs toegepast door de ontwerpers van Toyota (die sowieso wel lekker bezig zijn de laatste jaren).

Prachtig lineair

Gelukkig is hier sprake van schoonheid in de twee betekenissen van het woord. En om nog even op dat Haagse taxiverhaal terug te komen: iedereen die frequent gereden wordt, weet hoe belangrijk het is dat er schokvrij en vloeiend wordt gereden door de chauffeur. In sommige auto’s is dat makkelijk en in andere vergt het wat meer aandacht c.q. talent. Wel, dit is nou bij uitstek een auto waarin rijden zodat de passagiers subiet wegzinken in een verkwikkend slaapje als vanzelf gaat.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 4/2021. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer