Kijk " /> Kijk "> Kijk "> Carros Magazine - Niet te missen: CARROS Magazine #5-2021
strictly cars with character

Niet te missen: CARROS Magazine #5-2021

10 augustus 2021

Nog geen abonnee? Kijk dan snel even hier, want voor slechts 42 euro (8 nummers) krijg je elke editie automatisch op je deurmat. Zo mis je geen enkel nummer. Dit staat in CARROS Magazine #5-2021:

CARROS Configurator: Audi Q5 Sportback
Audi volgt tegenwoordig de mode om van een SUV ook nog een coupéversie aan te bieden. De Q3, Q4 en Q5 zijn er dus als Sportback met een sterk aflopende daklijn. Wij puzzelden onze favo Audi Q5 Sportback bij elkaar.

Kort gesproken: Spiros Fotinos van Lexus Europe
Zo vooruitstrevend als Toyota en Lexus waren met hybrides, zo voorzichtig lijken de merken nu met de volgende stappen in de elektrificatie. De nieuwe Lexus NX wordt de eerste plug-in hybride van het merk. Tijd om eens bij te praten met Spiros Fotinos, director van Lexus Europe.

Green Machine: Ford Puma ST-X
Een Puma, wat was dat ook alweer? Oh ja, zo’n geinig coupeetje in de tijd van de Ford Ka, met een verrassend goed onderstel en dito stuurgedrag. Een miskend talent, toch?

Volkswagen Golf R: de R van Relaxen
De nieuwe R is de snelste Golf in de geschiedenis van Volkswagen. Met zijn 320 pk kun je lachwekkend moeiteloos hard gaan en toch uitgerust en ontspannen aankomen, zo ontdekte Erik Kouwenhoven tijdens een eerste kennismaking.

Ferrari Portofino M: Van nul naar…rijbewijs kwijt
Nu je in Nederland overdag honderd kilometer per uur mag rijden, heb je in een Ferrari al een bekeuring te pakken als je te snel uitademt. Dat ondervond Erik Kouwenhoven onlangs, toen zijn voet in de nieuwe Ferrari Portofino M plotseling van de rem schoot. Bij wijze van spreken dan, hè.

Jan Lammers: “Formule 1 zonder één euro steun, dat is best bijzonder”
Nog even en dan gaat - als het coronatechnisch meezit - op Circuit Zandvoort de gelijknamige Grand Prix van start. Na 35 jaar is de Formule 1 terug op de renbaan in de duinen. De organisatie ervan was een uitdaging van de eerste orde. Dat het is gelukt, is volgens sportief directeur Jan Lammers een hoogstandje op het gebied van ondernemersrisico en lef, zegt hij in gesprek met Guus Peters.

Alpina XB7: Maatje groter
Alpina is de comfortabele evenknie van BMW’s M. Sinds kort is dit ‘private label’ ook in Nederland te koop. En de ambities zijn hoog: de importeur denkt jaarlijks tien procent van de totale Alpina-productie in ons calvinistische landje weg te kunnen zetten.

MERCEDES G63 AMG VERSUS JEEP WRANGLER 4XE RUBICON
Tiny houses zijn reuze hipperdepip horen we, maar daar gaat het hier niet over. Want we beseften ineens dat er nog maar weinig auto’s op de markt zijn die je oneerbiedig als ‘tuinhuisje op wielen’ kunt omschrijven. Auto’s die een rijdend statement tegen de allesvernietigende efficiëntie vormen. Auto’s waarop Thomas Bangma dol is.

Dagelijks gebruik: Alpine Renault A310 uit 1978
Het leven is te kort om saaie auto’s te rijden. De Daily Driver van Joris Verheggen is de Alpine Renault A310 uit 1978.

BMW M5 CS: Niets gewoon
Dat we hier niet van doen hebben met een gewone BMW 5 Serie is al snel duidelijk. Er ontstaan ineens oploopjes waar we parkeren en op de snelweg duiken voortdurend types op die hopen op een sprintje. We doen wat er gevraagd wordt. Want voor je het weet vinden ze je arrogant.

Prinsheerlijk: per Alpine A110 langs Gelderse kastelen
Ons land heeft zóveel mooie routes die we graag met u delen! Allemaal makkelijk aan te rijden en in een relatief korte tijd te ervaren. Eén zo'n pareltje bevindt zich in Gelderland, doorkruist de Veluwe en eindigt in het Land van Maas en Waal. Merlijn Viersma reed de route met een heerlijke Alpine A110.

Porsche specialist Auto Service Kraan
Hij sleutelt ruim zes decennia vol passie aan Porsches, dat maakt Piet Kraan één van ’s werelds meest ervaren specialisten. Vooral zijn motorkennis is ongeëvenaard, al komen zoons Marcel en Ronald aardig in de buurt. Sandor van Es ging langs bij een familiebedrijf pur sang.

Bentley Mulsanne (1980-1992): Dubbel rond
Als liefhebber van autorijden geven we niet graag het stuur uit handen. Toch maakten we voor deze keer een uitzondering. We gaan op pad met een Bentley Mulsanne, zowel achter het stuur als op de achterbank.

Lancia Artena ‘Van Rijswijk’ (1938): ster van de show
Een mix van vooruitstrevende Italiaanse techniek en ouderwets Hollands vakmanschap leidde in 1938 tot een unieke auto. Op het rijdende chassis van een derde serie Lancia Artena bouwde de bekende carrossier Van Rijswijk een bevallige vierpersoons cabriolet, die onlangs herontdekt én weer in ere hersteld is.

Klassiekertrends: brood & boter
Tegen exclusieve klassiekers als een Aston Martin of Ferrari steken burgerauto’s als de Opel Kadett en Ford Fiesta schril af. Toch kun je je afvragen wat de échte exoten zijn.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans