strictly cars with character

Kort gesproken: Torsten Müller-Ötvös van Rolls-Royce Motor Cars

14 december 2021

U bent succesvol met de ‘Black Badge’ versies. Krijgt de ‘dark side of Rolls-Royce’ de overhand?
“Dat kun je wel stellen, ja. Onze klanten zijn nu gemiddeld veel jonger dan voorheen. En het heeft Rolls-Royce zelfs een beetje edgy gemaakt. Er was duidelijk behoefte aan uitgesproken producten, aan laten we zeggen de evil side of Rolls-Royce. Je ziet dat ook bij andere merken, kijk naar Harley-Davidson. Ik zag steeds vaker dat een bepaald deel van onze clientèle hun auto wilde aanpassen. Toen dacht ik: dat moeten wij zelf gaan doen, zodat de kwaliteit gewaarborgd blijft. En ja, Black Badge is zeer succesvol: we mikten op 15 procent, maar Black Badge behelst nu bijna 40 procent van onze omzet. Onze jongere klanten vinden ons hierdoor cool en onconventioneel. Dat hadden we nodig.”

Alleen de Phantom is er niet als Black Badge. Toeval?
“Ha, nee dat is géén toeval. We krijgen hierover regelmatig vragen van onze klanten, maar de Phantom staat voor alles waar Rolls-Royce altijd voor stond, daar willen we niet aankomen. Let wel, Black Badge is meer dan een paar accenten: het stuurgedrag, het motorkarakter, vrijwel alles is anders afgesteld. Dat moet wel bij het karakter van de auto passen. Ik wil trouwens ook liever niet dat Black Badge de overhand krijgt, al moet ik zeggen dat de introductie ervan onze bestaande klantenkring niet van ons heeft vervreemd, daar was ik aanvankelijk even bang voor. Maar ook in de geschiedenis was Rolls-Royce regelmatig zeer flamboyant, met opvallende klanten als Mohammed Ali en John Lennon. Dat heeft onze clientèle destijds ook geaccepteerd.”

Hoe belangrijk is de traditionele limousine met chauffeur nog voor Rolls-Royce?
“Toen ik tien jaar geleden bij Rolls-Royce kwam, was de gemiddelde leeftijd van onze klanten 56 jaar. Dat is nu 43! Deze – vaak zeer jonge - mensen hebben hun vermogen veelal zelf verdiend, da’s heel anders dan vroeger. Deze mensen rijden hun auto’s zelf, met name in het weekeinde. Natuurlijk hebben ze ook een chauffeur, maar van onze producten genieten ze het liefst zelf.”

En het ‘Bespoke’ concept, welke rol speelt dat nog?
“Dat belang kan moeilijk overschat worden; 98 procent van al onze auto’s is op maat samengesteld, veel daarvan tot in het extreme detail. Het gaat allang niet meer alleen om een speciale kleur of een bepaald soort leder. Nee, onze klanten willen een verhaal vertellen met hun auto. Aan hun vrienden, aan hun volgers op sociale media. Het is niet zozeer een Rolls-Royce, het is hún verhaal, hún creatie. We zien het bij meer luxegoederen: klanten willen hun eigen masterpiece, of het nou om horloges, mode, sieraden of auto’s gaat. Wij waren al vroeg klaar voor deze trend, er werken nu meer dan honderd mensen in de Bespoke afdeling. En, niet onbelangrijk, het is zeer winstgevend.”

De volgende stap is coachbuilding. Daarmee timmert u sinds kort aan de weg.
“Coachbuilding is de overtreffende trap van Bespoke. Niemand kan bij ons zomaar even een coachbuilt Rolls-Royce bestellen. Onmogelijk. We nodigen hiervoor alleen onze beste klanten uit. Bedenk dat een coachbuilt auto een project van vele jaren is, waar ook reuze veel tijd van de klant in gaat zitten. We betrekken hem of haar bij elke beslissing. Van de eerste schetsen en de kleimodellen tot het bepalen van alle details in het interieur.”

Het is belangrijk dat uw auto’s gezien worden. Maar dat is niet altijd mogelijk toch?
“Klopt. Sommige klanten willen niet dat hun auto in de openbaarheid verschijnt. We vinden dat jammer, maar we zullen altijd hun wens respecteren. Voor de meesten is het echter geen issue. Die zijn trots op hun creatie, gebruiken hun auto, worden gefotografeerd en zien hoe anderen op hun ontwerp reageren. Wij staan altijd weer versteld van de ideeën die onze klanten hebben. Kijk naar de vlinderdeuren op het achterdek van de Rolls-Royce boattail, die we eerder dit jaar toonden. Dat hadden we zelf niet bedacht. Dat maakt dit onderdeel van ons werk zo spannend. Zelden vraagt men: kom eens met een leuk idee? Nee, ze hebben het al helemaal zelf uitgedacht. Dan willen ze het laten zien ook.”

Hoeveel coachbuilt auto’s maakt u?
“Ons doel is om elke twee jaar een auto af te leveren. De doorlooptijd bedraagt circa vier jaar. Al die tijd is de klant lid van ons projectteam. Vergelijk het met de bouw van een villa of een jacht. Met de opdracht voor een coachbuilt Rolls-Royce schrijft de klant geschiedenis. Immers, elke auto is een onderdeel van de historie van ons 117 jaar oude, legendarische merk. Uniek.”

Iets anders: een elektrische Rolls is eigenlijk niet eens zo’n gek idee?
“Absoluut! Een Rolls-Royce was altijd al extreem stil, trillingvrij en had altijd al veel koppel vanaf stilstand. Precies de kenmerken van elektrische aandrijving. Ik heb eerder beloofd dat we Rolls-Royce dit decennium elektrisch maken en daar hou ik me aan. Wat ik al kan zeggen is dat een elektrische aandrijflijn goed bij ons past, iets wat onze klanten ook onderschrijven. Actieradius is niet zo’n issue voor ze, lange afstanden leggen zij af met hun vliegtuigen. De Rolls- Royce wordt vooral in de regio gebruikt. Oh, en meestal hebben ze ook wel genoeg ruimte voor een laadpaal."

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer