Kijk dan snel even hier, want voor slechts 42 euro (8 nummer" /> Kijk dan snel even hier, want voor slechts 42 euro (8 nummer"> Kijk dan snel even hier, want voor slechts 42 euro (8 nummer"> CARROS Magazine - Nu in de kiosk (of abonneer): CARROS Magaz
strictly cars with character

Nu in de kiosk (of abonneer): CARROS Magazine #8-2021

15 december 2021

Nog geen abonnee? Kijk dan snel even hier, want voor slechts 42 euro (8 nummers) krijg je elke editie automatisch op je deurmat. Zo mis je geen enkel nummer. Dit staat in CARROS Magazine #8-2021

Carros configurator: BMW 2 Serie Coupé
Liefhebbers van compacte achterwielaandrijvers vinden tegenwoordig bij bijna alle merken de hond in de pot. Tenzij ze elektrisch willen rijden, maar dat is minder lollig. Gelukkig houdt BMW voor de 2 Serie Coupé wel vast aan ‘Standardantrieb’. We puzzelden een fraai exemplaar bij mekaar.

Kort gesproken: Torsten Müller-Ötvös van Rolls-Royce Motor Cars
“Toen ik tien jaar geleden bij Rolls-Royce kwam, was de gemiddelde leeftijd van onze klanten 56 jaar. Dat is nu 43! Deze – vaak zeer jonge - mensen hebben hun vermogen veelal zelf verdiend, da’s heel anders dan vroeger. Deze mensen rijden hun auto’s zelf, met name in het weekeinde. Natuurlijk hebben ze ook een chauffeur, maar van onze producten genieten ze het liefst zelf.”


Volvo C40 ‘Pure Electric’: Sprintkampioen
De nieuwe Volvo C40 heeft ‘Pure Electric’ in zijn typenaam. Hij is er dan ook niet als hybride, wat past in het streven van Volvo om over drie jaar minstens de helft van de nieuwe auto’s volledig elektrisch te leveren. En hoewel meer comfortabel dan sportief, maakt de C40 en passant indruk als snelste Volvo-sprinter ooit.

Audi RS3: Pretmachine
Rijden in een Audi RS3 voelde tot voor kort een beetje als xtc slikken in een leeg gebouw: je gaat wel hard, maar de ervaring blijft wat steriel. In de nieuwste RS3 is er alles aan gedaan om dat en andere minpunten te elimineren.

Power pony: Ford Mustang Mach-E GT
De Ford Mustang Mach-E GT is sneller, sterker, completer en sportiever dan de al langer bestaande standaardversie zonder de toevoeging GT. Maar is de auto zijn gigantische meerprijs waard? Erik Kouwenhoven probeerde ‘m uit.

Lamborghini Huraca?n STO: ontsnapt!
Het vastmaken van de racegordels in de Huraca?n STO voelt als het omdoen van een jetpack of de rode cape van superman, waarna je helemaal klaar bent voor de nodige heldendaden. Die in het geval van de 640 pk sterke Lamborghini het beste op het circuit kunnen worden verricht.


Wedloop van vooruitgang: 125 jaar auto in Nederland
De vierwieler die ons al bijna ons hele leven bindt - autoliefde begint vaak al bij de eerste Dinky Toy - viert een jubileum. Precies 125 jaar geleden leerde ons land 'm kennen. Daarom hier een uitgebreide terugblik op één-en-eenkwart eeuw automobiel in Nederland, waarin het onderwerp steeds meer functies kreeg, zonder de oude volledig los te laten. Kroniek van een niet meer weg te denken fenomeen.


“In het transport is geen enkele kilometer just for fun”
DAF is met zijn XF/XG-lijn ‘Truck of the Year 2022’ geworden. De kersverse winnaar is het geesteskind van Ron Borsboom, directeur productontwikkeling. Hij is een autoliefhebber pur sang, die de bekende keuze tussen Porsche en Ferrari niet wenst te maken. Een gesprek over nieuwe brandstoffen, de stroomlijn van hoekige vrachtauto’s en Europese autoplannen.


Tegenpolen: Mercedes-Benz 300 C vs Tesla Model Y Long Range
Staan we tegenover of naast elkaar? Het is een vraag die je dezer dagen vaak hoort. Daarna volgt meestal de vaststelling dat we - zonder polarisatie – in grote gezamenlijkheid de planeet moeten redden. En precies daarom zet Thomas Bangma hier twee auto’s naast elkaar die elkaars tegenpolen (lijken te) zijn, maar die in het kader van 125 jaar auto in Nederland juist heel mooi laten zien waar we vandaan komen en waar we naartoe (lijken te) gaan.


Dagelijks gebruik: de Jaguar XJ X308 uit 1999 van Michiel van den Hurk
“Na redelijk intensief zoeken op internet naar veelvoorkomende fouten en mankementen van Jaguars per model, kwam ik uiteindelijk uit bij de X308-reeks. Toenwas het nog maar een kwestie van zoeken naar tweedehands exemplaren waaraan de meeste mankementen al verholpen waren.”

Het grote onthaasten: met de Volvo V90 Recharge naar Göteborg
Waarom doet Volvo het in Nederland zo goed? Al jaren heeft de Zweedse fabrikant hier, buiten Zweden, het grootste marktaandeel. Om uit te zoeken hoe dat lukte stapten Huib de Vries en Maurice Volmeyer in een Volvo V90 Recharge en reden naar Göteborg, Volvo’s bakermat. Zij ontdekten daar een havenstad met Nederlandse roots en werden getroffen door de ontspannen levensstijl aan de Zweedse westkust.


Beest: Porsche 911 Turbo S Cabrio
Natuurlijk gaat Porsche met zijn tijd mee. Ten opzichte van die oer-Turbo is de huidige generatie 911 Turbo S door de engineers uit Zuffenhausen zorgzaam opgevoed, zijn hem manieren bijgebracht. De auto beschikt nu over 650 in plaats van 330 pk, bijna twee maal zo veel als toen. Inmiddels wordt het vermogen verdeeld over alle vier de wielen.


Koninklijke stallen
Als het gaat om de geschiedenis van vervoer, kunnen er maar weinig locaties tippen aan de Koninklijke Stallen in Den Haag. Van negentiende-eeuwse koetsen, de allereerste auto’s tot de elektrische voertuigen van nu, ze hebben het daar allemaal langs zien komen. Maar wat deze plek écht bijzonder maakt, is dat al deze vormen van transport nog steeds actief naast elkaar bestaan. Yuri van Koeveringe trok naar de Hofstad en meldde zich bij vertrekkend Stalmeester Bert Wassenaar en zijn opvolger.

Buitenaards: Pegaso Z-102 Berlineta ENASA Cúpula
Geen enkele bezoeker van het Louwman Museum kan achteloos voorbijgaan aan de UFO-achtige vormentaal van het felgele kunstwerk dat voluit Pegaso Z-102 Berlineta ENASA Cúpula heet. Het is amper voor te stellen dat het een auto is, laat staan hoe het rijdt. Martin van der Zeeuw had het privilege om dat laatste uit te vinden.


Brexit: de dood in de pot
Laten we het maar zeggen zoals het is: Brexit is de dood in de pot voor de handel tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU. Uiteraard ook waar het klassieke auto’s betreft.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer