strictly cars with character

Kort gesproken: Luc Donckerwolke van Genesis (Hyundai)

21 februari 2022

Genesis begon als een bij ons onbekend topmodel van Hyundai, maar is sinds 2015 een zelfstandig merk. In Zuid-Korea en Noord-Amerika is het al een succes, nu moet het onder leiding van Chief Creative Officer en Chief Brand Officer Luc Donckerwolke ook in Europa een premium merk worden. We spraken hem.

U hebt al een indrukwekkende carrière in de auto-industrie achter de rug. Is het ontwikkelen van Genesis voor Europa de grootste uitdaging tot nu toe?

“Nee, zeker niet. Vanaf de eerste dag was het de bedoeling om Genesis ook in Europa uit te brengen. Daarom hebben we alle stappen met het oog op de Europese markt doorlopen. Denk daarbij aan het creëren van ons DNA, het bepalen van de merkwaarden, het samenstellen van het designteam en het vaststellen van het productportfolio. Je kunt geen lokaal premium merk ontwikkelen, zoiets moet een wereldwijde consistentie hebben. Maar we hebben voor Europa natuurlijk wel een productportfolio voor ogen waar de markt om vraagt.”

Genesis bestaat al in Duitsland, Zwitserland en het VK. Hoe was de ontvangst daar?
“We werden eerlijk gezegd verrast door de positieve respons, die is veel groter dan verwacht. Natuurlijk zijn er uitdagingen geweest en hebben we veel geleerd in die eerste zes maanden. Een nieuw merk in Europa is nou eenmaal niet makkelijk, daar moet je aan blijven werken.”

Welke landen gaan volgen en wanneer komt Genesis naar Nederland? “
Daar kan ik nog niets over zeggen. Onze focus ligt nu nog op onze ‘launch’-landen, want het zijn grote en belangrijke markten. We zullen uitbreiden naar andere landen wanneer de tijd er rijp voor is.”

Wordt Genesis ‘electric only’ in Europa?

“Jazeker, niet alleen in Europa. Vanaf 2025 zullen alle Genesis-modellen die worden gepresenteerd volledig elektrisch zijn. Genesis zal tegen 2030 een gamma van acht volledig elektrische modellen hebben. En tegen 2035 zijn we volledig CO2-neutraal.”

Wat is het merk-DNA van Genesis en wie zijn de klanten?

“Genesis is gedreven door design. Onze merkwaarden zijn ambitieus, vooruitstrevend en onmiskenbaar Koreaans. Met dat laatste bedoelen we onze klantgerichte benadering. Wij bieden premium ervaringen die verder gaan dan de producten, zoals gepersonaliseerd klantcontact met persoonlijke Genesis-assistenten die altijd ter beschikking staan van de gebruiker. Onze klanten zijn autokenners die op zoek zijn naar een atletisch, elegant en verfijnd product dat in deze klasse nog niet wordt geboden. En dit in combinatie met de luxe van een zeer persoonlijke service.”

Waar staat Genesis over vijf jaar?
“We hebben al twee sterke pijlers onder het succes van Genesis: Zuid-Korea en Noord-Amerika. Hierdoor kunnen we in Europa de tijd nemen om ons te richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit. We willen dat de klanttevredenheid in lijn is met onze merkwaarden.”

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans