Nog geen abonnee? Kijk dan snel even hier, want voor slechts 42 euro (8 nummers) krijg je elke editie automatisch op je deurmat. Zo mis je geen enkel nummer. Dit staat in CARROS Magazine #2-2022.
Carros configurator: Porsche Macan
De Porsche Macan is er al sinds 2014 als ‘kleinere’ SUV onder de Cayenne. Maar voor petrolheads als u en wij pakken zich donkere wolken samen boven deze auto, want volgend jaar verschijnt er een volledig elektrische Macan, die in 2024 definitief de fossiele versie uit het gamma kegelt. Hoog tijd dus om, nu het nog kan, een Macan met verbrandingsmotor te configureren.
Kort gesproken: Auke Hoekstra, TU Eindhoven
Als het aan de overheid ligt wordt nog vóór het eind van dit decennium de laatste auto met verbrandingsmotor verkocht. Daarna is er alleen nog keuze uit elektrisch rijden met een accu, of via een brandstofcel op waterstof. Alleen piept en kraakt ons elektriciteitsnet nu al, mede door de elektrische auto’s die overwegend ‘s nachts worden opgeladen. Maar er is ons toch beloofd dat elektrische auto’s geen deel van het probleem, maar juist van de oplossing zijn, omdat ze als een soort thuisbatterij gaan fungeren? Hoe het daarmee staat vragen we Auke Hoekstra, Program Director NEON research aan de Technische Universiteit Eindhoven.
Monsieur le president: DS 9 E-Tense 4x4 360
Limousine mag dan een Frans woord zijn, zakenauto’s met deze soortnaam hebben de Franse autohuizen lang niet altijd succes gebracht. Wat het luxemerk DS betreft komt hierin verandering met de DS 9 E-Tense 4x4 360. Een model met presidentiële allure, ontdekte Guus Peters tijdens de presentatie in het mondaine Nice.
Maserati MC20: Getemde drietand
De Maserati MC20 is, in tegenstelling tot de MC12 uit 2004, bedoeld als sportwagen-voor-alledag, zo tekende Erik Kouwenhoven op tijdens de perspresentatie in Bologna. Maar wat belangrijker is: de auto is met zijn zescilinder turbomotor zijn tijd ook nog eens vooruit.
Vernieuwde Audi S8: Filmheld
In de actiefilm Ronin (1998), met zijn heerlijke achtervolgingsscènes door Nice en Parijs, werd de Audi S8 ooit nét dat beetje extra sportieve imago gegeven. Maar helaas is de glans er inmiddels wel wat af, stelt Erik Kouwenhoven.
BMW i4: is er iets te 4-en?
Hier hebben we dan waarachtig een volledig elektrisch (achterwiel)aangedreven BMW die er uitziet als een BMW. Het is zelfs écht een mooie auto. Maar maakt BMW elektrisch rijden nu dan óók geweldig, is de prangende vraag.
Een gedachte, twee zielen: Toyota Land Cruiser vs Land Rover Defender
Britten koesteren hun glorieuze verleden en dus hoeven we hier niet nog eens uit te wijden over de (ontstaans-)geschiedenis van de Land Rover Defender. Minder bekend is het feit dat de ‘jeep’ van Toyota min of meer parallel aan de Defender werd ontwikkeld en nu zijn zeventigste verjaardag viert. En dus was het volgens Thomas Bangma de hoogste tijd de auto’s naast elkaar te zetten.
Eric Stubbé: “Ons land telt 1,9 miljoen waardevolle auto’s”
Nederland heeft er nu drie, maar dat worden er snel meer: Allsafe Engine Rooms, waar auto’s kunnen worden gestald. Soms hoog, sowieso droog, altijd veilig en toegankelijk. Ze zijn bedacht door zakenman Eric Stubbé. “We noemen ze ook wel hotels voor waardevolle auto’s.” Guus Peters sprak met de 59-jarige CEO van selfstorage-gigant Allsafe.
Freude am loungen: BMW iX High Executive
Huib de Vries ontdekte dat rijden met een BMW iX pure ontspanning is. Wellness zelfs. En dat maakt de auto ideaal voor een retourtje Düsseldorf, waar de auto overigens beter tot zijn recht komt in de hippe Medienhafen dan in de deftige Altstadt. De vraag blijft echter: is de iX nog wel een echte BMW?
“Als ik wat verder weg moet, pak ik mijn Alfa166”
De Daily Driver van Arnoud van Arkel is een DKW stationcar van bouwjaar 1937. Een fijne auto voor ritjes in de buurt, minder voor de snelweg. In dat geval pakt Van Arkel zijn Alfa 166.
Voorloper: Mercedes-Benz EQS 580 4Matic
Om de technologische voorsprong die Mercedes-Benz al jaren kenmerkt te kunnen vasthouden, koos het merk ervoor om bij de ontwikkeling van zijn elektrisch aangedreven S-Klasse bij nul te beginnen. De EQS is dus geen afgeleide van de ‘normale’ S-Klasse, maar een op zichzelf staand model. Alleen dan, stelt Mercedes, kun je écht een nieuwe standaard zetten.
Oh, you gorgeous creatures: Darracq 10/12 HP en Spyker 12/16 HO
Het is bijna zeventig jaar geleden dat de ietwat truttige filmkomedie Genevieve de liefhebberij voor oudere automobielen een enorme slinger gaf. Martin van der Zeeuw kroop achter het stuur van de Darracq en de Spyker die in die film de feitelijke hoofdrollen speelden.
Mercedes-Benz SL (W113) 1963 – 1971: Zware taak
Als een Mercedes de befaamde lettercombinatie ‘SL’ draagt, schept dat hoge verwachtingen. Kan de generatie uit de jaren zestig wedijveren met zijn iconische voorouders als het gaat om begeerlijkheid? Ruud Thoma gaat op pad met de ‘Pagode’ SL om het antwoord op die vraag te vinden.
De Lancia Lambda van Anthony Fokker
Een Lancia Lambda is op zich al bijzonder. Zo vooruitstrevend als de auto was, vormt hij een van de hoogtepunten uit de geschiedenis van het Italiaanse merk. Maar als de Lambda in kwestie ook nog eens de persoonlijke auto van Anthony Fokker was en een van de meest historische gebeurtenissen uit zijn era meemaakte, wordt het verhaal wel heel speciaal.
De duikvlucht van de Dinky Toy
Ooit was de Dinky Toy een begrip. Het was zelfs synoniem voor een kleine auto: “Mijn Dinky Toy staat voor de deur.” In de jaren tachtig werd er om de oude speelgoedjes gevochten, want ‘wordt meer waard’. Maar dat pakte anders uit.
Nu in de kiosk (of abonneer): CARROS Magazine #2-2022
Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans