strictly cars with character

Kort gesproken: David Dello Stritto van Subaru Europe

16 mei 2022

Subaru brengt met de Solterra zijn eerste elektrisch aangedreven auto uit. Een grote stap voor het conventionele merk, maar mede dankzij Toyota lukte het. We spreken David Dello Stritto, general manager Sales, Marketing en PR voor Subaru in Europa.

Waarom zijn de Japanse fabrikanten vaak erg laat met de introductie van elektrische auto’s?
“Dat is denk ik maar net hoe je het bekijkt. Volledig elektrisch rijden is een volgende stap in een proces dat een kwart eeuw geleden is ingezet door een paar grote spelers in Japan. De eerste in massa geproduceerde hybride kwam in 1997 op de markt en was een Japanse auto. Subaru had in 2003 al een vol-elektrische microcar voor industriële klanten. Die heette R1-e en had een 40 kW elektromotor en een actieradius van 80 kilometer, terwijl je de accu in een kwartier tot 80 procent kon opladen. Hij was snel, wendbaar en leuk om mee te rijden, zo merkte ik zelf tijdens een rit door Tokio. Subaru begon drie jaar geleden met de elektrificatie van het gamma in Europa en nu is al meer dan de helft van onze verkochte auto’s geëlektrificeerd. Dat wordt 80 procent na de introductie van de Solterra.”

Subarurijders zijn traditionele klanten. Wat vinden zij van de Solterra?
“Dat kun je ze het beste zelf vragen, maar afgaande op hun eerste reacties denk ik dat ze hem leuk vinden. Onze klanten verwachten veel van een Subaru. Hun auto moet in Subaru-taal ‘safe, fun & tough’ zijn, veilig, leuk en stoer. De Solterra wordt geleverd met alle moderne technieken en staat op een platform dat meer veiligheid biedt dan alle eerdere Subaru’s. Hij biedt capaciteiten op de weg en in het terrein en heeft permanente vierwielaandrijving. Onze klanten houden hun auto’s doorgaans lang en verwachten betrouwbaarheid. Maar de Solterra zal ook leuk zijn om te rijden. Hij voelt snel, wendbaar en accelereert lekker vlot.”

De Subaru Solterra is samen met Toyota ontwikkeld. Welk deel van de auto is specifiek een Subaru-ontwikkeling?
“Toyota en Subaru hebben bij de ontwikkeling van de Solterra op dezelfde wijze samengewerkt als destijds bij de creatie van de Toyota GT86 en Subaru BRZ. Beide merken brachten hun unieke expertise in het project in en elk merk behield specifieke kenmerken van zijn DNA, zoals het design en de styling.”

Kunnen we van de Solterra nog sterkere versies verwachten?
“De Solterra biedt nu al een zeer concurrerende actieradius. De WLTP-cijfers  voor zowel de hoge- als de middenklasse versie liggen ver boven de 400 km.”

Zou een waterstof-elektrische auto, zoals  uw technische partner Toyota gebruikt, een optie zijn?
“Onze prioriteit ligt momenteel bij de lancering van onze eerste, volledig elektrische Subaru SUV. Over wat er verder nog komt, kan ik niets zeggen.”

Wat zou de volgende stap in elektrificatie voor Subaru zijn?
“Onze volgende stap wordt de introductie van een tweede volledig elektrisch model in de komende jaren!  Wanneer dat precies zal zijn, is nog niet bekend.”

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer