strictly cars with character

De mooiste race ter wereld: Mille Miglia 2022

14 september 2022

De mooiste race ter wereld, die moet je als ware liefhebber van klassieke auto’s ooit gereden hebben. En ach, dat de Mille eigenlijk allang geen echte race meer is doet niet ter zake. Werner Budding dompelde zich onder in het feest dat Mille Miglia heet.

Na het ziekmakende virus dat de afgelopen jaren de wereld verlamde was de 2022-editie een Mille als vanouds. En dus ook met veel meer inschrijvingen dan de organisatie aankan. Zo’n 1.500 equipes trachtten dit jaar in Brescia aan de start te komen, maar met 404 te vergeven startnummers was het een lot uit de loterij om op de Via Venezia te mogen vertrekken. En veel inschrijvers betekent automatisch dat de organisatie weer lekker kritisch de ‘net niet originele’ auto’s uit de lijst konden schrappen. Zo bestond het startveld dit jaar uit pure klassiekers en reden er niet, zoals twee jaar geleden, allerlei ‘specials’ rond in de 1.000 mijl van Brescia naar Rome en weer terug. Specials als nagemaakte pre-war Bentley’s; de vele Mille-fans hadden er destijds geen goed woord voor over. Hun deelname past nou eenmaal niet bij ‘the most beautiful race in de world’.

Punto

Maar in hoeverre is de Mille dan nog een echte race? Nou niet dus, in geen enkel opzicht. De tijden tussen de diverse proeven zijn dusdanig opgezet dat de equipes ze op een relatief rustig tempo kunnen rijden. Toch ligt de snelheid serieus hoog, niet in de laatste plaats veroorzaakt door de tientallen motoragenten die groepjes klassieke auto’s achter zich aan op sleeptouw nemen, dwars tussen het gewone verkeer door. Ga je in je oude Fiat Punto niet bijtijds aan de kant dan volgt een sirene en wilde armgebaren, zodat de berm vanzelf wordt opgezocht. De Italianen accepteren het; de Mille Miglia hóórt tenslotte bij Italië, net als pasta, de Giro en de maffia.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 5/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans