strictly cars with character

Mercedes-Benz EQS: Emotionele intelligentie

28 november 2022

Een elektrische Mercedes-Benz in Colorado. Het land van de onbegrensde mogelijkheden, waar het aantal laadpalen niettemin danig begrensd is. Thomas Bangma ging op avontuur en ontdekte dat gewetenswroeging niet nodig is bij een trip met een elektrisch aangedreven drietonner over The Rockies scenic byway.

Er is geen autofabrikant die zo’n enorme en zo langzamerhand tamelijk verwarrende product-portfolio heeft als Mercedes-Benz. Conform de onverbiddelijk regels van de binnen ‘Das Haus’ gehanteerde Nomenklatur moet een op de EQS gebaseerde SUV dan volledigheidshalve EQS UV heten en komt het op zichzelf tamelijk logische ‘EQSUV’ natuurlijk ‘nicht im Frage’. SUV is nu simpelweg een toevoeging in de dezelfde categorie als Limousine en Estate. Overigens vallen alle BEV’s onder het label Mercedes-EQ, maar dat wil dan weer niet zeggen dat er geen elektrische AMG-uitvoeringen zijn. Bent u daar nog?

Grootste actieradius

Om het hier even een beetje overzichtelijk te houden, focussen we ons daarom maar eens op de instapuitvoering, de méér dan adequate 450+, waarvan niemand ons overigens kon vertellen waarom hij dat plusje in de aanduiding heeft. Waarschijnlijk omdat het anders zo kaal is, zo zonder de toevoeging 4Matic. Misschien is het omdat de louter achterwielaangedreven uitvoering logischerwijs de grootse actieradius heeft. Deze vaststelling brengt ons meteen bij de essentie ven deze auto. Hij is groot. En vooral bedoeld voor de Amerikaanse markt, alwaar de laadpalen nog steeds tamelijk dun gezaaid zijn en de af te leggen afstanden enorm. Dus als je niet de (besneeuwde) Rocky’s in hoeft met je EQS SUV, zou ik lekker de 450+ nemen. Die is al duur genoeg en je schijnt er ruim zeshonderd kilometer mee te kunnen halen. Een testrit van zo’n 250 km vanuit Denver gaf in elk geval geen enkel aanleiding daaraan te twijfelen. Leeggereden zit je na een half uur weer op 80 procent van het ruim 100 kWh-accupakket: geen record(laad)tijd, maar er valt goed mee te leven.

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 7/2022. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans