strictly cars with character

Nu in de kiosk (of abonneer): CARROS Magazine #1-2023

2 maart 2023

CARROS Magazine #1-2023 staat weer vol met de mooiste autoverhalen. Zo reden we met de Peugeot 408 Hybrid, BMW M440i, Alfa Romeo Tonale Veloce, Honda Civic E-HEV Sport, Renault Alpine GTA en tal van andere modellen.

Lightyear volgens ChatGPT
Er is een nieuwe internettoepassing waar de journalistiek met gemengde gevoelens naar kijkt: ChatGPT. Je geeft een onderwerp in met de gewenste lengte en vervolgens rolt er, aan de hand van wat ChatGPT daarover op internet kan vinden, razendsnel een artikel uit. We namen de proef op de som en vroegen ChatGPT om een stuk van 450 woorden over ‘de opkomst en ondergang van Lightyear’.

Abarth 500e: genetische manipulatie
Daar staat ’ie dan in heel erg gifgroen: de eerste elektrische Abarth. Nee, géén Fiat, een Abarth, wordt ons op het hart gedrukt. Vergelijk het met DS als ‘zefstandig’ merk binnen het overkoepelende Stellantis-concern. Ach, het zal wel.


Lucid Air: lucide
Onze hoofdredacteur is geen groot liefhebber van elektrisch aangedreven en/of (quasi-)autonoom rijdende auto’s. Maar wél van comfortabele Amerikaanse. Thomas Bangma zag het onlangs in Hilversum gebeuren; de ontluikende liefde van Carlo Brantsen voor de Lucid Air.


Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8: revival of the fastback
Als het om sedans gaat heeft Peugeot een sterke reputatie opgebouwd. Je ziet ze in die mooie oude Franse films voorbijkomen: de 403, de 404, 505, 405, 406… Auto’s zoals een kind ze tekent. Ook de nieuwe 408 wordt gepresenteerd als een sedan. Alleen ziet die er allesbehalve uit als een vierdeurs-met-kofferbak.


Ander logo en Pu+Ra sculptuur: Lancia’s visie
Vanuit een voormalig koninklijk paleis in Turijn liet Lancia-topman Luca Napolitano de wereld kennismaken met het design van de toekomstige Lancia’s. Weliswaar ging het alleen nog om een nieuw logo en een eerste designstudie, maar toch: de patiënt ademt.

Per open BMW M440i naar de Britse zuidkust
Om eens grondig uit te zoeken waarom de bewoners van het regenachtige Engeland toch zo dol zijn op cabrio’s togen Huib de Vries en Maurice Volmeyer naar Brighton in een BMW M440i. In de cabrioversie, wel te verstaan - en niet in het meest handige seizoen. Ze vermaakten zich echter opperbest.

Alsof het gedrukt staat
Als u wel eens gezocht hebt naar het originele instructieboekje van uw klassieker, een boek van uw favoriete merk of een oude folder, dan is de kans groot dat de naam ‘Automotive Literature Europe’ u iets zegt. Dit bedrijf herbergt een van de grootste collecties gedrukt materiaal van ons land, waarschijnlijk zelfs van heel Europa. Yuri van Koeveringe reisde af naar Haaksbergen.


Opel-topman Florian Huettl: “We werken aan een elektrisch aangedreven vlaggenschip”
Opel bouwt sinds 1899 auto’s. Dat gebeurde lange tijd onder de vlag van General Motors, maar in 2017 lijfde PSA (Peugeot, Citroën) de Duitse fabrikant in. Nu is Opel één van de veertien merken die deel uitmaken van de Stellantis Groep. Opel is het enige Duitse merk binnen het megaconcern, wat voor topman Florian Huettl een extra motivatie is. Guus Peters sprak met hem.


Alfa Romeo Tonale Veloce versus Honda Civic E-HEV Sport: muurbloemen die meer verdienen
Het is geen geheim dat Alfa Romeo en Honda een streepje voor hebben bij Thomas Bangma. Hij snapt niet dat beide merken hier zo weinig auto’s verkopen. Maar er is hoop! Want ‘de hybride’ is na een periode van verkettering aan een comeback bezig en zowel Alfa als Honda bieden in dit genre woest-aantrekkelijke liefhebbersauto’s aan, al is de één wat modieuzer dan de ander.


Jeep Wrangler volgens Sam’s garage
Circuit Zandvoort, een koude en winderige zaterdagmorgen. Slechts één van de vele pitboxen is open. Binnen waakt een meisje koukleumend over een koffiezetapparaat en donuts...


Renault Alpine GTA (1984-1991): donnerwetter
Toegegeven, de kop hebben we geleend van de marketingafdeling van Renault, die hiermee de nieuwe Alpine V6 GT en V6 Turbo aanprees. Het is ongetwijfeld ook de reactie die de makers aan de Duitse concurrentie hoopten te ontlokken. Gerechtvaardigde verwachtingen? We nemen de proef op de som.


In de knop gebroken: AMC AMX/3 – Sciabolo Bizzarrini (1971)
Een Amerikaanse sportauto met een V8 in het midden, ontwikkeld door een briljant ingenieur, gebouwd in Italië en verfijnd door BMW. De AMX/3 had alles in huis om een succes te worden. Maar al na zes prototypen viel het doek. Onlangs dook een van deze exemplaren in Nederland op, hetgeen Yuri van Koeveringe de kans bood te rijden in wat een van de beste sportauto’s uit de seventies had kunnen zijn.


Terechte trots: Lancia Lambda Torpedo Ballon (1922) in Louwman Museum
De mannen van het Haagse Louwman Museum maakten er onlangs tijdens een kleinschalige perspresentatie geen geheim van: ze zijn apetrots op de onlangs gearriveerde Lancia Lambda Torpedo Ballon, waarnaar jaren werd gezocht.


Klassiekertrends: klassiek Japans
Engelse experts voorspellen dat klassieke Japanse auto’s, en dan met name de sportievere modellen, het komende jaar in waarde zullen stijgen. Dat geldt echter in mindere mate voor Nederland.


Nog geen abonnee? Kijk dan snel even hier, want voor slechts 42 euro (8 nummers) krijg je elke editie automatisch op je deurmat. Zo mis je geen enkel nummer.

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer