strictly cars with character

Per open BMW M440i naar de Britse zuidkust

17 maart 2023

In welk land worden de meeste cabrio’s per hoofd van de bevolking verkocht? Het zonnige Spanje? Het warmbloedige Italië misschien? Neen. Het blijken de Engelsen te zijn. Zelfs wij nuchtere Nederlanders, ook wel gewend aan een regenbuitje, kopen vaker een cabrio dan de Spanjaarden.

Als je er over nadenkt is het niet eens zo vreemd. In een klimaat met veel regen, donkere wolken en stevige zuidwesters wil je natuurlijk van elk zonnestraaltje en streep blauwe lucht maximaal genieten. Wat is er dan beter voor het gemoed dan een toertje in een auto zonder dak? En laten we eerlijk zijn: iedereen die weleens een flinke tocht heeft gemaakt in een cabrio bij een temperatuur van 35 graden en een blakerende zon aan de hemel weet hoe snel je daarbij een zonnesteek oploopt. Dak dicht en airco aan, is in zulke gevallen de beste keuze. Alleen ’s ochtends vroeg en na zonsondergang is het dan lekker om de wind door je haren te laten strijken.

Goed, Britten zijn dus dol op cabrio’s, roadsters, targa’s en speedsters. Auto’s als de Jaguar E-type, de MG B roadster en vele, vele andere open sportwagens definieerden zelfs een heel genre. De vierzits cabrio lijkt op zijn beurt vooral een Duits fenomeen te zijn: de Grote Drie hebben nog steeds diverse variaties op dit thema in de aanbieding, al wordt de spoeling dunner.

Seven sisters

Om het cabriogevoel van de Britten beter te begrijpen stuurden we een BMW M440i xDrive cabrio met gesloten dak over de snelweg richting kanaaltunnel, om aan de andere kant in Folkestone het dak te openen (dat kan gewoon tijdens het rijden tot 50 km/h, dat is toch erg wel handig hoor) en louter nog ‘winding roads’ langs de zuidkust te kiezen.

We hebben mazzel, want het is herfstig fris en er hangen dreigende wolken boven de kustlijn. Maar hé, het is droog. Sort of. Hoe dichter we bij de kust komen, hoe beter het weer. Ondertussen blaast de Air Collar onze nekken warm. Cabriofanaten zullen misschien griezelen van deze luxe, maar wij genieten ervan. De eerste plaats die we tegenkomen is Hastings. Da’s helemaal niks, dus we rijden door en vanaf Eastbourne worden de kustwegen en de omgeving mooier. Eerste bezienswaardigheid is Beachy Head. Aan de voet van deze kaap parkeren we de BMW en lopen we naar boven voor het uitzicht over het kanaal. Durfals wandelen hier vlak langs de kliffen van de krijtrotsen. Ons niet gezien, want we hebben gelezen dat er nog wel eens een stukje rots op eigen houtje de Brexit neemt en afbrokkelt. Op het mooiste punt staat de beroemde Belle Tout vuurtoren, die in vele films en televisieseries als locatie figureerde. U kent hem waarschijnlijk uit de James Bond film The Living Daylights uit 1987. Tegenwoordig huisvest de toren een bed en breakfast. Reistip!

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 1/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer

In the Japanese cinematic industry, Godzilla is a legendary creature that rises from the waters and enters the cities, spreading terror and destruction. ? A cult creature that is associated with a dynasty of cars that are, in the same way, as scary as legendary. And this, my friends, is one of the rarest among Nissan’s “creatures”: the Nismo GTR R33 400R. Produced only in 44 units, it was a real threat to the automotive industry given its ferocity. The cause of all this chaos was, in the first place, the engine: the magnificent RB26 was replaced with a prodigious version developed for GT-1 class use, the 2.7l RB-X GT2 which developed 400hp and 469nm of torque. This engine was capable of pushing the 400R over 315km/h (195mph), with a 0-100 (0-60) in less than 4 seconds. But the good news doesn’t end here... 5-speed manual gearbox, aero body kit, sporty 18-inch wheels and of course that sweet, sweet straight-6 growl that only few cars have. ? @kenmsaito

De wekelijkse meditatie word geleid door @jdd_ch als hij ''off the grid'' gaat in de Hesketh uit 1974. Je kijkt naar James Hunt tijdens de 2021 Monaco Historic GP. Doe je koptelefoon op en sluit je ogen ?

The 4.6 HSE, also known as P38A, was the second generation Range Rover, almost a quarter of a century after its debut. That meant that now we were in the 90s, and the concept of SUV had dramatically changed. People didn’t put off-road capabilities at the first place, instead they asked for luxury and comfort. During the design stage, several firms were contacted, and Bertone even made a full scale model, but at the end they opted for the classic British style, rightfully so. The 4.6 HSE gave exactly that (the HSE stands for “High Specification Equipment”), for instance it had an advanced, yet very troublesome, air suspension system, powered by the 4.6L V8, that would produce 225 hp and 280 ft-lb of torque. On the inside, it was basically a living room, so much in fact that in 1996 debuted the possibility of ordering one with a television and video system with VHS player. It was without a doubt the best off-roader in the world at the time of its debut, although unfortunately its cutting-edge electronics had plenty of faults, but it helped set the bar of what a luxury SUV should be. ? @iamted7

The most powerful Ford GT ever. #ford #fordgt #fordgt2020 #innovation #647 #race #lemans