strictly cars with character

McLaren Artura: efficiënte held

31 mei 2023
Het universum was de McLaren Artura niet erg gunstig gezind, maar nu konden we er eindelijk mee rijden. De eerste echt nieuwe McLaren in jaren stelde daarbij niet teleur. Integendeel, hij behoort tot de beste in zijn klasse.

Natuurlijk kwam het vaak voor dat McLarens werden vernieuwd. Het basisrecept bleef daarbij min of meer gelijk; de auto was opgebouwd rond een carbon kuip, waarbij achterin altijd een variant van dezelfde V8 lag. Dat begon met de MP4-12C, die in 2011 werd geïntroduceerd. De geschiedenis van de V8 ging nog langer terug. Het merk kocht een ontwerp van Tom Walkinshaw Racing dat nooit gebruikt was en waarvan de basis terugging op de Nissan VRH-motor. Samen met Ricardo werd dat ontwerp stevig aangepast, zozeer dat je de motor echt tekort doet als je over ‘een verbouwde Nissan-motor’ spreekt. We hebben in allerlei McLarens gereden waarvan de motor - altijd een aangepaste versie van deze motor - tot de hoogtepunten van de auto behoorde. Toch vond McLaren het voor de Artura tijd voor iets nieuws. 

De basis is opnieuw een carbon kuip, die voor de Artura geheel opnieuw ontworpen is. Ook de aandrijflijn is dit keer compleet nieuw: een drieliter V6 met 585 pk. Die wordt gecombineerd met een 95 pk sterke elektromotor. Je kunt die vermogens niet altijd zonder meer bij elkaar optellen, maar in het geval van de Artura wel: het systeemvermogen is 680 pk. Het nadeel van zo’n hybride aandrijflijn is natuurlijk dat het voor extra gewicht zorgt. Er is immers een benzinemotor, een elektromotor en voor die laatste is ook nog eens een accupakket nodig. Toch is de Artura nog steeds een van de lichtste auto’s in zijn klasse. Met een gewicht van 1.498 kilogram is bijvoorbeeld aanzienlijk lichter dan een Porsche 911 Turbo S, die 1.615 kilogram weegt (en overigens 30 pk minder heeft en een stevige 85 duizend euro méér kost). De Ferrari 296 GTB heeft op papier ongeveer dezelfde lay-out als de Artura, maar is in de praktijk toch heel anders: krachtiger, maar ook complexer en duurder. We gaan niet zo ver dat we de Artura met zijn 235.500 euro een koopje noemen, maar in zijn klasse behoort hij tot de minst prijzige aanbiedingen. Maar natuurlijk koopt geen mens in de wereld een Artura vanwege de prijs; rijden willen we, en dus stappen we in. 

Lees verder

Het gehele artikel en nog veel meer foto’s kunt u teruglezen in CARROS Magazine nr. 3/2023. Nooit iets missen? Neem nu een extra voordelig jaarabonnement (8 nummers).

Volg @CARROS.CARSMAGAZINE voor de vetste auto content, nieuwtjes en meer