Toch MRB-vrijstelling oldtimers

20 november 2012 20:33
De Tweede Kamer wil toch dat mensen die voor hun hobby een oldtimer hebben en er weinig in rijden worden vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Een motie van de SP daarover is met grote meerderheid aangenomen.
Ook de regeringspartijen VVD en PvdA stemden voor de motie om de in het regeerakkoord opgenomen plannen te versoepelen. Die plannen hielden in dat de vrijstelling van auto’s van 25 jaar en ouder zou komen te vervallen, waardoor liefhebbers van klassieke auto’s en oldtimers zwaar getroffen zouden worden. De Kamer is het eens met het standpunt dat oldtimers niet moeten worden misbruikt om onder de wegenbelasting uit te komen, maar vindt dat er een regeling moet komen om mensen die zo’n auto voor hun hobby hebben er en weinig mee rijde, te ontzien.

Wegenbelasting buitenlanders
De Tweede Kamer heeft verder met algemene stemmen een motie van de PVV aangenomen om ook motorrijtuigenbelasting te innen van buitenlanders die in ons land wonen of werken. Deze groep is die belasting al verschuldigd, maar de controle daarop verloopt moeizaam. De motie van de PVV stelt voor om het Burger Service Nummer aan de belasting te koppelen, waardoor het innen van de belasting makkelijker wordt.

Share |
Beoordeling: 3,6 (11 beoordelingen)

Reacties op 'Toch MRB-vrijstelling oldtimers'

Uitkomst van de som Geef een nieuwe code
stuivenberg zegt:

met karel stuivenberg gewoon 30 jaar en ouder vrij van belasting.
en alles wat jonger er uit groet van stuivenberg broer van jan

Geplaatst op: 25-03-2013 22:07
Dit bericht is niet OK!
maurice visser zegt:

ik heb veel mercedessen jong timers gezien,tussen 3 en 6 jr is 70 prcnt naar de sloop veel is dicht gesmeerd en prutserig gelast, probleem lost zich zelf snel op.

Geplaatst op: 16-02-2013 15:54
Dit bericht is niet OK!
Ruud smolders zegt:

Laat de mensen met oltimers toch met rust.
Het instand houden van het nederlands erfgoed gaat dan ook weg.

Geplaatst op: 06-02-2013 21:28
Dit bericht is niet OK!
Karel Stuivenberg zegt:

De mededeling van mijn kant, is dat een oldtimer tussen 25 of 30 jaar oud is.
Alles wat erachter zit vind ik geen oldtimer.
Ze moeten de oldtimers van 25/30 jaar ouder, verplichten om op gas te gaan rijden.
Dit is milieu vriendelijk.

Dan iets anders,
als de oldtimer toch belasting moet gaan betalen, dan krijg je zwartrijders, ze gaan schorsen, en alles komt tot stilstand.
Ook voor de wegenbelasting.
En nog veel meer ellende.
Ik kan hier nog heel lang over discuseren, maar ik laat het hierbij.

Ik sta er iig niet achter.
Kijk op Youtube naar Karel Stuivenberg, voor filmpjes over mij en mijn oldtimers. De citroen SM Maserati.

Geplaatst op: 25-12-2012 17:33
Dit bericht is niet OK!
robert zegt:

wat een onzin allemaal.Eerst was het om het milieu te doen,ook onzin
Bij de RDW iemand gesproken en wat nu stigmatiserend is die duitse mercedessen is dat die oldtimers op diesel lopen wel uitstoten ,maar die uitlaatgassen of roet redelijk grove deeltjes uitstoten die snel neerslaan en door de grond wegspoelen en afgebroken worden.Nu is het met de nieuwe diesels deze uitlaatgassen met roetdeeltjes door het roetfllter veel langer blijven rondzweven en dat is zeker schadelijk.Wel eens achter een moderne diesel gereden waarbij het gaspendaal wordt ingetrapt of achter en vrachtwagen ..Daar begrijp ik zeker dat daar het milieu niet beter van wordt.
Overigens wat ik lees dat mensen dan de oldtimer gebruiken voor dagelijks gebruik omdat deze niet veel meer waard zou worden en hun dagelijkse moderne auto verkopen om dat deze nog wel geld op brengt is ook grote onzin! Bijv een amerikaan wordt in het voorbeeld genoemd in de AMK ,deze amerikanen en ook oldtimers zijn niet gebouwd om in langdurige file te staan! Dit herkennen ook oldtimerliefhebbers,vaak bij evenementen waarbij file ontstaat lopen deze snel warm en is ook slecht,bovendien waar kan je een wat grote oldtimer nog kwijt in de stad,laat staan een parkeergerage.Nee daar is de moderne auto beter voor geschikt.Een groot aantal oldtimers rijden al niet meer als de eerste druppels naar benden komen,dan rijden er al een groot aantal niet meer als de winter begint en die paar DIEHARDS die dan wel doorrijden kunnen ook zijn dat deze als onderdelen donoren fungeren en niet uitmaakt hoe ze de winter overleven..
Niet alleen kijken naar glimmende oldtimers,heb zelf oook een oldtimer met lichte vliegroest maar technisch perfect maar wel met de oude techniek en dat wil ik ook onder de aandacht brengen.Ik vind persoonlijk dat oldtimers na 1977 dat bouwjaar wat de blauwe platen niet meer mag dragen nooit als oldtimer bestempeld mogen worden.

Dit zijn en worden nooit oldtimers en ook youngtimers zoals deze genoemd worden mogen ook nooit die status krijgen.Het zijn moderne autos met stuur en rembekrachtiging,airco,schijfremmen en dergelijke moderne snufjes.Nee oldtimers hebben die zaken niet en dat maakt het voor mij in ieder geval het plezier van het rijden met deze oldtimers zo leuk.Geen intervalschakelaar op de ruitenwissers,geen electrische ruitenpomp,geen schijfremmen,geen rem en stuurbekrachtiging,gewoon simpel ,basic.Dat maakt een oldtimer zo aantrekkelijk en mensen die hier van gruwen,prima zijn ook geen oldtimerliefhebbers.Oldtimers zijn ook het meest milieuvriendelijk zo lang al op de weg met soms normaal onderhoud in tegenstelling met de moderne autos,vaak heel veel polyester kan niet veel hebben,bumpers van polyester ,spoilers er onder .Vaak kapot en vervangen en opnieuw spuiten .Dat belast het milieu onnodig.Ook de lak is veel kwetsbaarder en vergt veel meer onderhoud.De oude lakken kunnen veel meer hebben.
Een toyota prius bijv wat dacht je van de accus>?Na een paar jaar op en vervangen,electronica wat veel problemen heeft en vaak neekomt op hele units vervangen.Moet nog maar zien dat die moderne autos het 40 jaar of langer volhouden.Oldtimers waren gebouwd om lang mee te kunnen gaan ,milieu vriendelijk dus.Vroeger kenden we niet deze weggooimaatschappij.Bovendien uit besparing moet je niet aan een oldtimer beginnen,kost net zoveel of meer.Onderdelen worden schaars omdat vele magazijnen worden opgekocht uit de landen die nieuw bij de europese unie komen omdat daar die oldtimers nog normaal deel uitmaken van het dagelijks verkeer en door de lobby van schroothandelaren die geld zien blinken in het oude "goede" ijzer van weleer.Politici die uit eigenbelang de economie gebruiken als excuus om oldtimers in kwaad daglicht te stellen en dus maar nieuwe kopen die snel kapot gaan en zo verdwijnen er weer een behoorlijk aantal oldtimers.Oldtimers geven ons een beeld van vroeger waar vele naar hunkeren,de goeie ouwe tijd waar mensen zaken nog waardeerden .
Denk dat ik maar eens het "verhaal" bekort want kan nog tal van zaken opnoemen waarbij de oldtimers en liefhebbers voor mij en vele anderen meer voordelen hebben dan gesuggeerd wordt

Geplaatst op: 20-12-2012 21:26
Dit bericht is niet OK!
bob zegt:

MRB,

Hier in oost groningen rijd men dus gewoon wel op vrij grote schaal met MRB vrije oldtimers voor gewoon dagelijks gebruik.
Dus een aapassing is gewoon nodig, of allemaal betalen of niemand en alleen sleutelen dan schors je de boel en dan betaal je ook niets.

lijkt mij gewoon eerlijk

Geplaatst op: 10-12-2012 16:16
Dit bericht is niet OK!
Denadder zegt:

MRB is achterhaald.

Waarom is de MRB voor een stilstaande auto in je eigen garage even hoog als een die 120.000 km per jaar maakt?

Waarom is de MRB hoger voor voertuigen die op LPG rijden dan voertuigen die op benzine rijden? (Dit terwijl LPG beter is voor het milieu dan Benzine)

De MRB verwerken in de brandstofprijs is de oplossing (kijk naar Duitsland)
Op deze manier betaald iedereen evenredig a.d.h.v. de daadwerkelijk gemaakte kilometers.

Simpeler kan het niet worden.

Geplaatst op: 10-12-2012 14:47
Dit bericht is niet OK!
Chris zegt:

Advies aan johan vd boomen: schrijf eerst de opmerkingen op papier, laat ze na kijken door een docent Nederlands, type ze over op een forum.
wellicht dat je dan serieus genomen wordt.

Geplaatst op: 30-11-2012 14:28
Dit bericht is niet OK!
Eduard Pijl zegt:

Hoeveel ondoordachte plannen kunnen we nog tegemoet zien ? Rutte en Samdom hebben in korte tijd al fikse schade aangericht. Door nog meer onduideljkheid te veroorzaken is het consumentenvertrouwen op een historisch dieptepunt beland. In dit geval is er een direct verband tussen die domme plannen in het "regeerakkoord" en de schade die nu al, onnodig, geleden wordt in de oldtimerbranche. En dat terwijl het milieu er niet bij gebaat zal zijn en er ook zeker geen extra euro voor de staatkas uit voort zal komen. Het is een beschamende vertoning

Geplaatst op: 24-11-2012 00:14
Dit bericht is niet OK!
johan vd boomen zegt:

als er mensen zijn die tegen de buitenlanders. marikaantjes,turkjes etc zijn en daar zich uiten op belasting vrij rijden met oltimer in nl, laat ze wat duidelijker zijn en normaal reageren, laat de oltimer regeling alleen gelden voor mensen met nederlands paspoortje, dan is die uiting of rare reacties meteen gedaan, oltimers zijn voor nl mensen, toch,,

Geplaatst op: 22-11-2012 00:57
Dit bericht is niet OK!
johan vd boomen zegt:

minister luisterd u mee, mijn voorstel hieronder is duidelijk voor iedereen, een dagenkaart is onzin.,werkt niet voor de gewone liefhebber, de meeste wewrken en hebben nietr altijd geld of tijd voor lange ritten, een hele dag te rijden. laat die oltimer met rust, geef een voorbeeld aan andere euro landen, deze vragen geheel of heel weinig voor wegenbelsting voor autos, in nederland word je op een erg onbeschofte manier gemolken, ik eis idim opstand van bevolking, gewoon auto loze zondag invoeren, weg versperen, dan heefd de overheid zichtbaar de fijten op een rij, laat de auto rijder met rust,laat de rijke stinkers die naar buitebnland vluchten hun belasting betalen, hier. als ze een nedelands paspoort behouden, duideklijkheid nodig, aub

Geplaatst op: 22-11-2012 00:51
Dit bericht is niet OK!
johan vd boomen zegt:

eis dat met een normale auto erlangs heefd op naam waar men wel belasting voor betaald,maar laat de oltimer met rust, leg de km stand vast net als de oltimer verzekering, limiet is 7500 km, er word heus geen froude gepleegd, dit is roepen in de ruimte, gewoon onzin, en laat de oltimer tregeling alleen gelden voor mensen met nederlands paspoort, dit is nu de goede voorstel

Geplaatst op: 22-11-2012 00:44
Dit bericht is niet OK!
senatorman zegt:

ga de 60-dagen kaart weer invoeren.
controle op hoeveelheid kilometers is te fraude gevoelig.

Geplaatst op: 21-11-2012 18:00
Dit bericht is niet OK!
jean zegt:

Ik rijd ook geen 3000 km per jaar, heb hoge instap en auto nodig, voor ziekenhuisbezoek. Kan door omstandigheden niet deelnemen aan openbaar of aangepast vervoer.Waarom krijg ik dan gaan vrijstelling?
Ben niet in de omstandigheden, om oldtimer te kopen , op te knappen en verder de betere uit te hangen!
Als je ziet wie er in bv de Volvo Amazone rijudt, is allemaal jong grut! Nooit geen wegenbelasting betaald, nu ook niet!
Wij al jaren, wat is ermee gedaan??
Vrij weinig, alleen verhogingen van: En belasting, En verzekering En brandstofprijzen!
Maar ja, 40 jaar gewerkt, pensioen opgebouwd, maar toch maar bezuinigen.
Ik gun iedereen zijn hobby, maar de lagere klasse wordt gewoon nog meer gepakt, dan degenen die in een goed(bemiddeld) gezin zijn geboren en alle mogelijkheden hadden en hebben!!

Geplaatst op: 21-11-2012 16:05
Dit bericht is niet OK!
J Kornegoor zegt:

Heel positief dat de echte oldtimer liefhebbers niet alsnog worden belast
pak de economische oldtimer rijders
Maak b.v. de vrijstelling norm voor diesels op 40 jaar en L.P.G op 50 jaar
Dan betalen de benzine rijder naar verbruik in de toch niet niet erg zuinige auto

Geplaatst op: 21-11-2012 12:58
Dit bericht is niet OK!
TIJS zegt:

Dus als je wegen belasting betaalt dan maakt het vervuilen niet uit

het is gewoon weer om de pot te spekken

Geplaatst op: 21-11-2012 12:45
Dit bericht is niet OK!
Wouter zegt:

.... overigens, waar hebben we het over. Uit onderzoek blijkt dat het om slechts 3% van het totale wagenpark in Nederland gaat waarvan ook nog eens maar een deel "dagelijks" rijdt met hun oldtimer. Als (te)goedkoop vliegen wordt ontmoedigd is het milieu-effect vele malen groter! `kunnen al die oldtimers die onze wegen er een stuk afwisselender van maken gewoon blijven rijden! Maar ja, we denken met z'n allen toch niet echt dat het Den Haag om het milieu te doen is?

Geplaatst op: 21-11-2012 10:05
Dit bericht is niet OK!
Wouter zegt:

Ik vind het woord "misbruik" storend in deze kwestie. Alsof de regels die eigenlijk al jaren niet kloppen niet de schuldigen zijn. Men heeft al die jaren gebruik gemaakt van de mogelijkheden die de staat gaf, en dan nu ineens moet dat allemaal anders zijn, met gevolg dat er heel erg veel bedrijven en particulieren voor vele duizenden euro's verlies hebben, ik vind het ronduit schandalig hoe onbetrouwbaar onze regering hierin weer blijkt te zijn....

Geplaatst op: 21-11-2012 09:56
Dit bericht is niet OK!
Henry zegt:

Ik vraag me toch af hoe veel KM "weinig" is. Ik heb een ouwe diesel bak en ja geimporteerd uit Hongarije en ja ik ben een Hollander (voordat we dat geouwehoer krijgen over Marokanen waar ik ziek van wordt). Reden dat ik dat ding heb gekocht is inderdaad belastingvrij. Ik wer'k 's nachts en dan is er vaak vooral in het weekend geen OV. Heb 3 kids dus houd weinig over vandaar dat die bak een uitkomt is/was.

Geplaatst op: 21-11-2012 01:40
Dit bericht is niet OK!
vangils zegt:

28 jaar alle verpichtingen voldaan..nu 66jaar en rij.wel elke dag maar hooguit 40kilometers perweek..

Geplaatst op: 20-11-2012 23:19
Dit bericht is niet OK!
Will zegt:

Ik zou het redelijk vinden als de veelal uit Duitsland geïmporteerde diesel oldtimers wel belast worden.

Hiermee worden veel kilometers gereden en zijn duidelijk aangeschaft om goedkoop te rijden.

Geplaatst op: 20-11-2012 20:52
Dit bericht is niet OK!

BMW i8 wekt verbazing